Khamis, 11 Ogos 2011

Telor Bungkus Bersama Pekedil

Kali ni aku nak citer masakan aku yang paling terkocoh kacah...asalnya kelmarin (selasa) aku laki bini balik lewat sbb lrt menggila rosak...by the time kami sampai umah, jam udah menunjukkan kul 7.20pm…en somi boleh pulak dari pagi teringin nak mkn telor bungkus…so aku pesan kat bibik suruh dia rebuskan daging dan potong kecik2…so balik senang aku nak masak!

Dengan bulu mata pelesu yg tak sempat di tanggal, dgn makeup yg tak sempat di lap dan baju kurung yang tak sempat di tukar, aku terus bersilat di dapo…papahal buat inti telor tu dulu…sonang baitu! Carrot dan tomato potong dadu, pastu tumbuk je bawang putih dan bawang merah…then campaklah sos cili, sos tiram, dan satu sudu kecik cili kering yg diblend...pastu masuklah garam dan gula secukupnya…tepat kul 7.30pm siap sudah telor bungkus aku (^_^)


wat inti telor bungkus..gile laju aku mencampak dlm kuali...


bile inti dah siap, buat plak telor dadar....jgn sampai telor tu masak sgt, nnt susah nak bungkus



terus masukkan inti...dan lipatlah telor



disebabkan telor masak 2 minit selepas berbuka, maka ini jelah gambar yg dpt diamik...telor pun dah tinggal suku...aku masak ala kadar jer...tak terer sgt pun...bolehlah :D



see? masa ni aku gigih melipat telor bungkusku...



ini plak pekedil yang aku sempat buat semalam..gigih aku buat sbb semalam balik awal sket...so dptlah 8 ketol pekedil dgn menggunakan 4 ketol kentang kecik molek (^_^)

10 ulasan:

Jue @ atanayuiman berkata...

waaahh.. nampak sgt sedap telur bungkus tue.. hehe

nome berkata...

jue: telor bungkus sempoi terkocoh kacah namanya...ekeke...jue terer masak, sure telor bungkus jue lagi sedap...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

syabas!!
aku semenjak bualan puasa ni belum sempat ke dapur.. tolong basuh ppinggan jer

nome berkata...

tinie: oklah tu basuh pinggan...tolong ke dapo gak tu :D

Mudd berkata...

gaye cam sonang aje buat telur bungkus tu...bley cubelah.. :)

Norsi berkata...

ni namanya super woman.. balik keje pun sempat masak utk berbuka, siap sempat snap gambo tu yg kagum tuh. hehehe

nome berkata...

mudd: sonang baitu dik! apa kata bukak posa kang ko torai buat :D

nome berkata...

norsi: thanks fren :D

norsi lagi hebat...3 kali masak utk sehari...mmg mie tabik toinggggg kat norsi :D

yg snap gambo tu en somi...dia yg gigih nak amik gambo...

NeenaAnuar berkata...

wahh! menyelerakan sungguh teloq bungkuus ko beb.. nak buat lah nanti! ehehe..

nome berkata...

neena: try beb...jgn tak torai :D

aku buat simple mimple jer...ko lagi expert memasak dari aku..sure telor bungkus ko lagi sedap :D