Rabu, 10 Ogos 2011

Berbuka Puasa di Rumah Mertua

Minggu lepas adalah giliran berbuka puasa di rumah mertua aku kat Shah Alam…insyAllah minggu ni plak giliran aku berbuka di rumah mak sendiri…wahhhh!!! Mengidam aku nak mkn gulai siput sedut..sssrrroootttt!!! sssrrroootttt!!! Nyummeh!!! Mak aku kalau masak mmg sedap hingga ke siku! Of kos lah kan, bile tgn mak sendiri yg memasak, mestilah sedap…even masak telor goreng pun aku rasa dah nikmat sgt dah....wallah!!!

Ok berbalik pada citer bukak puasa kat umah mertua, lauk pauk mmg meriah! Yg paling best, semuanya kami masak sendiri...non ado beli membeli di pasar ramadhan...sgt2 puas hati! Mama dan abah dah siap2 beli Ikan Siakap besar 2ekor dan Ayam 2 ekor....mama mintak aku masakkan Ikan Siakap cam kat umah aku aritu…ala Ikan Siakap masak Dondang Sayang tuh…kui kui kui

En somi join masak sekali aritu, bapak mertua ku request mintak dia masakkan Masakan Terhebat Beliau yg diberi nama Ayam Masak Halia Faizal Hussin...mmg peberet bapak mertua aku…mmg aku akui la en somi pandai masak Ayam Masak Halia dengan Gulai Lemak Cili Api…daripada 5 bintang, aku boleh bagi 4 bintang la! (^_^)

Eh eh korang jgn terkejut tau…apak mertua aku pun masak sekali aritu...bak kata bukak posa aritu, masing2 tunjuk skill memasak..apak mertua aku masak Sambal goreng jawa...sedap seh! Walaupun tak cukup bahan, tp rasanya dah sedap dah! Mak mertua aku plak menyediakan ulam-ulaman dan sambal belacan beserta tempoyak…sedap yo! Telan air liur aku bile tgk gambar2 nih balik...haih!

Seperti biasa, jom tgk gambo…sambil tgk sambil aku citerkan :D

tgklah betapa sibuknya kami memasak di dapo...bising tak yah ckplah...naik bergegar dapo tu dibuatnya...spt biasa, sore aku la yg paling tinggi di antara semua...barulah meriah :D



bibik dan kakak ipar aku menjadi assistant di dapo...lagi ramai assistant lagi cepatlah makanan siap dimasak...pong pang pong pang...dlm kul 6 lebey..semuanya siap...best gilak!



preparation untuk memasak Sambal Goreng Jawa...korang tgk ek gelagat apak mertua aku masak



tu dia! siap tutup tuh....elak percikan minyak ke bah? kui kui kui...apa punya menantu da...aku ni 24jam dok sakat abah mertua aku nih...abah aku dok gelak jer...walaupun dia ni dulu org kuat polis, tp ke dapo tu kacang jer! dia sgt2lah rajin! aku mmg kagom dgn dia! zura tabik abah la!



abah mertua aku ni punya rajin, sampai dah abis masak, terus potong2 buah...siap tolong kami yg menantu2 nih hidangkan makanan...seyes aku terharu!



mak mertua aku yg memastikan semua makanan terhidang cantek di atas meja....



ikan siakap Dondang Sayang....ada 2 ekor kesemuanya...dan dua2 ekor tu licin dibedal kami anak banak....aku bykkan sayur dlm lauk nih, ada sayur brokoli, cendawan, dan kobis bunga



yg ni plak mak mertua aku yg bikin...sambal tempoyak..siap ada seketol doyan sebagai penyeri :D



ulam2 ni amik kat belakang rumah jer..ada pucuk mengkudu, pucuk beruas, and pucuk ubi...



Ayam Masak Halia Faizal Hussin....sedap yo!



Sambal Goreng Jawa Bapak Mertuaku....abis kami bedal :D



see? rajinkan bapak mertua aku potong buah-buahan sambil menyusun ala2 hotel...kagom! kagom!



ya Allah terima kasihlah mama dan abah sbb belikan kami doyan...dah kenyang melantak, now turn telan doyan plak...mau tak kembong perot aritu....




en somi yang kekenyangan



dah abis makan dan solat maghrib, masing2 dok tersandar...alhamdulillah




ini budak kecik watpe lak tu...rupenya ada 'tetamu' datang umah la



inilah 'tetamu' tuh....derang berdua ni pencinta kucing....suka sgt kalau nampak kucing...cuba nampak lipas...masing2 pitam! kahhhhhhh!!!!

10 ulasan:

Mrs. Simplicity berkata...

waaaa nome, semua menu sedap2 belaka. me, ce nanti ko up entry resepi ikan siakap dondang sayang ko ni. teringin lak tekak aku nak mencuba nye. ayam masak halia faizal hussain mmg terbaik la. udah mcm rupa kedai. bila ramai2 ni nak makan macam2 pun seronok kan? ish, rindu rumah parents aku. takpe, sempat puasa dgn diorg nanti :D

A.I berkata...

Perghhh...meriah!! ;) bapak mentua kau pon best jugak. sporting la dia...

Mudd berkata...

adoiiiii...ikan tu menawan giler kakkkkk... yummmehhh...

rusna wana berkata...

suka ikan siakap tu ala2 dondang sayang ehh...bertambah sayanglah mak mertua dekat kak nomee ni...hehee

best sgt2 dpt kumpul ramai2...

nome berkata...

alya: resipi? beb, aku tak terer sgt nak letak resipi...sbb konsep aku adalah main campak2...tp kalau ko nak, aku roger ko by phone kendian...aci tak? segan weii nak tempek resipi..dibuatnya ada chef tertgk blog aku nih, sure dia sengih2 kerang...ekeke...

faizal mmg expert masak ayam masak halia...mmg aku tabik spring kat dia

alololo...insyAllah ko berkesempatan berbuka dgn parents...time tu, mmg seronok dan meriah...lagi2 adik badik kamooo ramai...sure happening! :D

nome berkata...

k.ai: gitulah apak mertua aku kak ai...mmg sporting, mmg baik hati, tersgtlah rajin dan tak penah aku tgk dia marah...baik tol orgnya! apak mertua sapa la tu ek? kui kui kui

meriah bile dpt kumpul dgn family camni...ko lagilah...selalu dpt berkumpul...aku mmg soker family Biah & Co nih...

nome berkata...

mudd: ala senang je dik, main pakai campak2 jer...tak susah mana pun...ko jgn nak segan2 ek, ko tu pun terer masak...so apa lagi, tunjukkan skill mu itew :D

nome berkata...

rusna: mak mertua bertambah sayang? amin...mmg itu yg akak harapkan...biarlah sampai bila2

mmg seronok giler dpt kumpul ramai2...soker sgt!

Mudd berkata...

baik...kiranye akak senior mastercep, kta junior la ek.. :P

nome berkata...

mudd: ala dik...akak senior ko kat uitm jer...bukan senior masterchef...akak idaklah terer cam chef2 tuh..masak campak2 boleh la...ekeke....