Selasa, 2 Ogos 2011

Menyambut Kedatangan Ramadhan Di Rumahku

Assalamualaikum geng2 bloggers...alhamdulillah syukur...arini masuk ari kedua kita berpuasa…

Ada lagi 28 hari baru boleh beraya…ewahhhh!!! Pikir raya pulok aku nih…persiapan raya korang camne?

Aku lom ready apa2 lagi…kaler tema tahun ni pun lom terpikir lagi…tak tau nak kaler biru kah? Pepel kah? Merah kah? (o_O)

Tahun ni aku beraya di umah mak mertua…huwaaaaaaaaa!!! Cian mak aku...adik aku pun raya kat umah mak mertua dia di Pahang nun...maka tinggallah mak aku sensorang di kampung...alololo..sebaknya L

insyAllah raya kedua aku balik semenyih...bibik pun takde tahun nih...dia pulang bercuti raya di Indon...dia pun mati2 x mo balik indon, dia nak beraya kat malaysia..dia kata raya di indon tak meriah cam kat mesia...so tgklah esok camne...kalau dia tak balik indon, bolehlah dia tolong emak aku kat kg esok...so legalah ati aku nih...xdelah rasa bersalah tinggalkan mak sorang2 camtu

aik, aku ni melalut dah nih...sebenarnya entry arini aku nak citer tentang menyambut kedatangan bulan Ramadhan...elok je dari kejadian makan2 kat flaming steamboat sabtu lepas, ahad plak aku buat masak2 dan bacaan doa sempena kedatangan bulan Ramadhan...aku jemput ahli keluarga aku dan mertua jer...mmg meriah la..dahlah umah aku tu kecik jer...mmg packlah dgn tetamu...best sgt! aku mmg soker suasana yg meriah camtu :D

menu yg aku sediakan aritu, Ikan Siakap Dondang Sayang, Pepahat Ramadhan sweet sour, Ulam-ulaman Cahaya Lebaran, Sup Tulang Daging Penawar Rindu, Sambal Belacan Sesuci Kasih, dan Air Merah Sulaman Kalbu...kahhhhhhh amik ko tajuk masakan tak hengat....mengalahkan MasterChef plak...walhal masak biasa2 jer...almaklumlah tak pro kan...thanks kepada Bibik dan Adik Iparku yg terchenta sbb byk tolong di dapo...tanpa korang berdua, mmg tak menjadiklah masakan aku aritu...korang mmg superb!


family aku mmg tdo umah aku since ari sabtu lagi...so time ni family mertua baru sampai...meriah umah :D



mama yg kepingin cucu lagi...sabar ye ma...sok2 adalah tu...keh keh keh



berebut cucu nampaknya :D



ini 2 orang dak kecik, mula2 main elok jer...tak lama pastu...terus gaduhlah...masam muka lah...ada2 je korang...



gaduh berebut menan telepon...haih!



sementara abah dan abah mertuaku berborak ttg hal ehwal semasa...



adik ipar aku yg byk tolong aku kat dapo...bagus2...camtulah....along suka sgt...lagi along syg...lagi untung kamoo esok....ekeke...



kami bertiga yg sibuk di dapo...meriah uollllsss!!! bingit dgn sore aku, bibik dan adik ipar bergelak kat dapo...sib baik semua dah kawen...kalau tak, mmg sah2 kawen dgn org tua...kahhhhhhhh




punyelah lama menunggu...sampai tertdo abg ipar aku nih...kui kui kui (ketawa sambil tutup mulut...almaklumlah posa)



semua dok melepek depan tv...kesiannya...mereka setia menanti masakan kami (^_^)



bacaan doa yg diketuai oleh bapak mertuaku...doa sempena kedatangan bulan Ramadhan...alhamdulillah syukur




makanan sudah siap terhidang di atas meja



Pepahat Ramadhan Sweet Sour



3 ekor ikan Siakap yg diberi nama Dondang Sayang




Sup Tulang Daging Penawar Rindu




Ulam-ulaman Cahaya Lebaran dan Sambal Belacan Sesuci Kasih




wahhh bukan main laju akak dan abg ipar aku terjah meja makan....almaklumlah dah lama menunggu :D



disediakan secara buffet atas meja...dan duduk adalah bersepah di bawah yer....camtulah kalau umah kecik kan? konsep harus begitu ;p



bertambah2 abah mertua aku mkn...sedap katanya..wahhh!! kembang lobang idong jap :p



alhamdulillah bersih semua lauk...senang nak basuh pinggan...suka plak aku buat mkn2 nih...insyAllah next time leh wat lagi...selingan gambar mereka berdua...syg tol aku kat derang nih

10 ulasan:

Ryn berkata...

tahun ni tema raya aku 'carca marba'..boleh kan...?

fuhhhh dasat menu ko..itu baru menyambut ramadhan...esok menyambut raya camne lak menu nya ye...hahahaha...

SELAMAT BERPUASA MIE!

rusna wana berkata...

bestnya dpt kumpul ramai2..wawa - teringat pula family kat sabah - family mak memang selalu buat macam ni - kalau famly mak mertua kat KL ni, langsung tak penah lah..(kutuk family belah mak mertua aku )

sedap nya lauk pauk yg kak nomee masak ni..yg paling sedap tang nama masakan tu..hehehee

kim salam kat abg pejal ye..

nome berkata...

ryn: bukan carca marba la beb...tp warna2 pelangi gitew...mesti meriah!

nama menu je dasat...masakan biasa2 jer...keh keh keh...

esok nak sambut raya, kalau jemputan ramai..catering je la kot...nak masak..larat mokcik :D

selamat berpuasa to u sefamily (^_^)

nome berkata...

rusna: alololo....jgnlah sedey sayang...insyAllah raya sok, pulun mkn besar dgn family wawa kat sabah yer...lepaskan segala rindu dendam kat masakan mak nnt...

lauk yg akak masak ni biasa2 jer...cuma nama tu je yg mengada2 letak...ekeke...

nnt jemput dtg umah time raya ek...insyAllah akak sampaikan salam kat abg pejal...take care sis!

A.I berkata...

aku pon blom beli apa2 utk raya ni nome. thn ni adalah thn kami adik bradik beraya kt umah mentua jugak. iena (dh xde mentua) + ayoi je yg beraya ngan mak.

hehe, mak aku pon biasa buat ala2 buffet tu je. lg senang ;)

nome berkata...

k.ai: sama la kita kak...aku pun lom beli apa2 lagi...sbb mood nak raya thn ni tak bape nak ada...ate tingatkan mak kat kg nnt...cian dia sorang2 masak kat dapo..sebak dah nih :(

tu yg untungnya ada adik badik ramai....bile 3 org raya umah mertua...ada backup lagi 2 beraya kat umah mak...so makabah tak sunyi...ada org tolong...cam aku nih ha...dua beradik raya serentak kat umah mertua...mmg sedihlah mak abah...nak wat camne kan...dah ikut giliran camtu...berkorban je la...

aku kagum semangat family korang yg selalu buat masak2 nih...murah rezeki korang sekeluarga

Ani berkata...

so sweet la. inilah baru ertinya berpuasa di ramadhan yang mulia, masak2 simple kat rumah then kongsi mkn dgn keluarga terchenta. baguih camtu!! i rasa buka besak2 kat hotel berbuffet itu not our budaya la.

Ani

nome berkata...

ani: salam perkenalan dari mie...rasanya ni baru pestime ani komen blog mie...thanks yer sudi singgah blog nih...

alhamdulillah lepas gak hajat nak masak2 kat umah sempena kedatangan bulan mulia nih...seronok sbnrnya bile dpt berkumpul ramai2 camni...dari xde selera nak mkn..terus mkn bertambah2...sonok punya pasal...

Mummy NA berkata...

sumpah aku x tahan tgk smua menu masakan ko ni...adoii meleleh2 ayopr idung aku ni hah...masya allah DUGAAN...

nome berkata...

noor soadah: sabar yang...jap je lagi nak berbuka :D