Jumaat, 16 November 2012

Masak-Masak Di Umah Mak Masa Awal Muharram

salam jumaat semua...pada yang bekerja selamatlah bekerja yer...kita senasib weiii!! keje di kala orang beronok-ronok cuti...huhuhu...eh takpe takpe...jangan sedih2...kejap je masa berlalu...tup2 dah kul 5 lebey...so jomlah berambus...aku tengok boss...kalau boss aku balik awal, aku pun cabut awal..boley? kahhhhhhhhhhh 

Salam tahun baru kepada semua muslimin...cuti semalam aku ke teratak bonda di Serdang...kenalah adil kan...aritu cuti Deepavali...aku dah beronok2 dengan In Laws...so semalam wajiblah aku beronok2 dengan family kechentaan la plak..

aktiviti pun haruslah adil yer...untuk mertua aku dah masakkan special gulai ketam dan sambal goreng...so kat umah family aku masakkan bekfes Lontong dan Nasi Goreng Kampung...lunch plak aku masakkan Pecal Sayur2 kampung (pucuk betik, pucuk ubi, kangkung kampung, timun, kobis, kacang panjang dan mcm2 lagi la...gigih aku beli kat pasar malam area umah aku tau), pastu aku buatkan Pekedil since adik lelaki aku ni peminat tegar Pekedil, pastu apa lagi ek...errmmm..hah! gulai Ayam Kampung...slurrrppp!! memang gigih ler...apa taknya...bangun pepagi sediakan segala bahan...bibik aku suh jaga anak2...so semalam adik ipar aku la jd assistant chef nome...ekeke

leceh gak ler nak buat pecal nih...nampak senang...tp mencabar jugak ler...bape puluh kedai tau aku terjah semata-mata nak cari Cekur (rupe dia ala2 halia tapi kecik sket)...bukan apa rasa cam kureng je kalau tak letak cekur...so alhamdulillah jumpa jugak cekur tuh...maka menjadi la pecal si nome...aku buat banyak so bolehla mak aku makan banyak2..peberet mak dan abah sebenarnya! 

mak aku kurang sehat...cian mak! nampak muka cekung sebab tak sehat..abah pun sama...huhuhu..semalam nampaklah derang gembira sangat bila aku anak banak datang....dapat la melepaskan rindu kat cucu2...mak dan abah pun banyak makan semalam...sebak tau bila tengok muka orang tua kita happy...puas hati dapat tatap wajah mak dan abah (T_T)


 pecal aku yang super simple! aku buat pedas sket sebab mak aku suka pedas...







pekedil yang menjadi kegemaran adik aku Firdaus...


 



 gulai ayam kampung...kalau ada kemumur (ala yang macam batang keladi tuh) sure lagi terangkat!







 aku buat kuah lontong pekat giler...buat seperiuk...rebus nasi impit mini 30 paket untuk makan 7 beranak...abis terus!






 sambal ikan bilis ni bukan aku buat...ni mak aku buat...untuk buat makan dengan lontong...sedap sangat!






meh makan berjemaah! (^_^)






 abah tak sabar nak jamah makanan....i love u abah!







now adik ipar aku tak bekerja sebab jaga anak...mak aku tak larat sangat nak jaga cucu dia yang lasak tuh...kami semua nak mak dan abah berehat...







sementara kitaorang makan, anak bujang aku layan mata dalam boyan...see dia punya bantal busuk...ekeke..turun temurun dari along dia :)






si comel gebus nih dah susut badan...apa taknya....lasak memanjang tapi makan tak mo...mcm2 mak dia masakkan tapi tak mo gak makan..minum susu jer...






inilah bonda saya! nampak sangat mak tak sehat...saya sayang mak! saya doakan mak abah sehat2 selalu..






dah abis makan...wajiblah melepak! suamiku tengah khusyuk layan game enpon sementara yang lelain syok layan sinetron tv





muka aku tak yah tunjuk la yer...kang aku takut ada MALWARE DETECTION pulok! kahhhhhhhhhhhhh pui! pui! ok bai...wiken aku dok umah jer...bibik aku bercuti ke umah sedara dia dis wiken...



4 ulasan:

Unknown berkata...

cam masakan jawa je..sedap2!

nome berkata...

bibu: kami 300% anak jawa sayang...laki den jawa..aku dah tentunya jawa..see my abah name is Tamat...kahhhhhhh...memang kegemaran kami lauk pauk kampung...berselera kalau dpt makan ramai2

thanks bibu! :)

Nurul Ain berkata...

datang pulak idea aku nk wt reunion kt umah ko...pekena air tangan ko.yg dtg kita pilih semua jenis kuat makan n tak memilih makan.heaven!

nome berkata...

ain: umang ai! perghhh!!! ramai tu yang ooiii...tak cukup kuali kat umah aku nanti nak masak byk2..ekeke...sila2...no hal la! tp korang kena plan bebetul...aku nak ke pasor beli brg :)