Jumaat, 30 November 2012

Kisah BIBIK

Hai geng...arini aku nak stori mori pasal BIBIK plak...sebab ada geng yg tanya mana aku dapat bibik? ok tak bibik? bape gaji derang? bape total kerugian kat agen? bibik buat apa? ko dera bibik tak? kahhhhhh..over ek! :P

sebenarnya bile kita guna servis bibik nih, ada baik dan buruknya...ikut rezeki memasing...

ada orang elok je dpt bibik yang boleh keje sampai 15 tahun...setia je bibik tu walaupun gaji dia tak byk mana pun...ni realiti tau! jiran umah mak aku kat serdang ada sorang...gaji baru 500hengget, keje dah nak dekat 10thn...bukan setakat jaga anak 4 orang, siap jaga org tua sakit lagi...memang aku suspek tol bibik nih! susah tau nak jumpa bibik setia camnih

kes lain ada bibik yg tak tahan plak bile dpt majikan yg kurang prihatin kebajikan bibik...ni true story dari pengalaman bibik jiran mak aku! (ha ko, kak kiah kan penyibuk!!! kahhhhh) 

dia dpt majikan yg sgtlah kedekut! sampaikan makan pun kena bercatu walhal anak ada 4 org...korang bayangkanlah, 3 ketul ayam kongsi makan 7 beranak termasuk bibik...giler! anak dah 4 org...laki bini lagi...bibik lagi...bibik tu pun x sampai ati nak mkn sbb tgk bebudak nak mkn...maka bibik tu pun mkn kuah ayam jer...giler kan! umah 2 tingkat, keta ada 3 bijik! ada jugak ek org camtu!!! aku tak la kata aku ni bagus sgt! tapi beragak-agak la kan 3 ketul ayam kongsi 7 org...tu dah tahap kejam ooo!!! tu baru satu part..part lain plak bila bibik sakit! boleh plak majikan wat derk jer, walhal bibik tu dah ngadu dia tak sehat...jgnkan bawak gi klinik...bagi panadol pun tarak! so tanggung la bibik tu sakit sensorang! janji keje siap! eh boley ke camtu?!

kes lain...ni nampak depan mata...bila ko kuar makan dgn family bawak bibik...dia order makan hanya utk derang anak banak jer...bibik hanya makan saki baki yang tak abis! aku? WTH!!! ish no! no! no! kenot ma! dah mcm kucing jalanan jer kekdahnya! pastu dpt plak anak majikan tu jenis pelahap! memang makan abis licin...maka bibik tu hanya geget jari dan jilat pinggan...so kesian!

tu aku ckp tak semua majikan jahat dan tak semua bibik tu baik! semua terpulang pada rezeki...aku pun senasib gak! aku pun penah gak dpt bibik yg kureng! tapi Allah tu Maha Kaya...bile kita bersabar dan redha! Allah akan gantikan kita dengan yg baik...percaya pada rezeki...

aku pun bukannya selalunya sporting! dan aku bukannya selalu baik! bile tak kena cara dan tempatnya...naik menyinga gak aku nih! aku spesis sound direct! kalau suka, aku akan puji melambung2!!! kalau bibik masak sedap, tanpa segan silu aku akan puji sampai bibik aku melt! tapi kalau bibik aku salah, memang aku marah! melainkan dia cepat2 mintak maaf...aku ni cepat marah...tapi cepat sejuk! 

kemudahan yg aku bagi kat bibik adalah berpatutan, sejajar dengan servisnya...of kos ada KPI! kalau dia bagi good servis, adalah habuan for her! tapi kalau ko bagi bad servis....sila makan sardin dgn nasi putih jer!!! kejam tak? kahhhhhhh (okeh yg ni aku tipu)

terus terang aku cakap nak pakai bibik ni memang guna banyak uwang $$$...bukan murah dek non bayar kat agen...makan 6K jugak! permit lagi! FOMEMA lagi! insuran lagi! (bibik skrg curlas pakai insuran) gaji bibik pun dah up..dulu 500hengget jer! now dah 600-700 hengget! depends pada masing2 punya pilihan! kalau korang rasa antar taska bagus..proceed la! kalau antar pengasuh bagus...alhamdulilah! yang penting anak2 kita terpelihara! (^_^)

apa2pun aku bersyukur! asalkan anak2 bahagia..tu sudah cukup bagi kepuasan pada aku... 



ini bibik pertama aku, nama dia Sama' Ani...panggil je bibik Sam...alhamdulillah beliau telah berkhidmat dengan aku selama 3 tahun setengah...dia ok! keje memang pantas! masak sedap! sampai sekarang aku masih berhubung dengan dia! cuma aku tak tahan dengan laki dia yg kuat cemburu! kuat ugut! ari2 tepon suh bibik balik indon! cis bedebah sungguh! ugut jual umah la! jual lembu la! mulai saat itu aku aim nak cari bibik yang janda2 jer!!! lesson learned!






ini plak bibik Lutfiah! sempat pakai 2 bulan jer..dia ni slow buat keje! bile disuruh baru nak buat! dia ni jenis kuat blur! suka termenung! orgnya baik cuma tu lah aku jadi PENATTTTTTT!!!





ini bibik 'BERTUAH'! nama dia Mariana! puiiiii!!! berlagak nak mampos! sebab dah dok kat mesia 12 tahun....so dia ni lebey sudu dari kuah! kira diri dah cukup bagus sampai tak boleh tego! paling tak menahan, siap DERA ALEESYA! tak perlu aku nak panjangkan citer...yang penting aku dah antar dia balik!!! sekian tamat citer tuh! bagaimana? cam mana? biarlah aku dan family je yg tau!!! tapi ada aku up kat fb dan blog? takde kan? tu arr...nampak je aku ni cam xde masalah...tp berlambak weiii!! lagi2 libatkan bibik!






 ini bibik aku yang terkini! dah 3 bulan lebey keje dengan aku! so far yang terbaek pernah aku dapat!!! bibik janda anak 4 menjadi kegemaranku! dia ni dua pupu kepada bibik aku yang first tuh! memang best la dia nih! masak superb! keje pantas! rumah aku dah cam hotel! bersih ya amat! pembersih! cuma satu jer...dia spesis darah tinggi cam aku! kahhhhhhh...tp dont worry..darah tinggi dia terkawal sebab aku bagi ubat...dia kata dia suka keje dengan aku! dia nak keje dengan aku 8 tahun sampai umo dia 50...aku ckp kat dia...jgn kata 8 tahun! 18 tahun pun takpe bik!!! aku relaaaaa!!!

5 ulasan:

Nurul Ain berkata...

aku tak de bibik la nak cite...hihi

nome berkata...

ain: aritu ko gak yg suh aku citer psl bibik...haih! geget leher ko kang!!! gggrrrrr!!!

Wanafzan berkata...

BETUL!bibik ni macam2 ragam. skrg my maid ok sgt cuma husband die tuntut die balik. keje 2 thn jer kt malaysia . rehat setahun. keje balik . alahai. tak tau la nx bibik cmne.

nome berkata...

Ajan: kan? susah tol nak dpt yg perferct? ikut rezeki memasing...kesian kat anak2 tau kalau dpt bibik yg kaki psycho!!! aniaya kat derang jer....haih!

paling tak suka kalau laki si bibik mengaco! mie penah merasa dulu...hazab! bersabarlah kita semua yer :)

Tanpa Nama berkata...

Itula yg x berani ambik bibik