Jumaat, 21 Januari 2011

Kisah Bibik

ini adalah entry khas yg ku tujukan kepada my helper a.k.a bibik

hampir 2 thn beliau tinggal dan berkhidmat dgn aku...selama 2 thn tu la byk pengalaman manis, gembira, suka, duka, sengal, tengit dan sewaktu dgnnya...tp jasa beliau kepada aku dan keluarga xkan sesekali aku lupakan...ku abaikan kelemahan beliau kerana mengenangkan khidmat cemerlang beliau dlm menjaga anak aku yg terchenta...beliau la pelindung, beliau la pengganti aku sewaktu aku bekerja, beliau curahkan sepenoh kasih sayang dan kudrat menjaga anak dan family aku dgn baik...nak menitik air mata aku...sob sob

kini tiba masanya beliau akan pulang ke tanah air Indonesia...insyAllah 15 february beliau akan menaiki kapal dari Port Klang dan pulang ke sana...semoga beliau selamat pulang dan semoga kerinduan beliau pada family dan anak2 akan terubat...doa aku agar beliau tidak lupa pada kami di Malaysia

aku tau ada org akan tanya "nome, bibik ko x sambung contract keje dgn ko ker?" (ada ke org nak tanya? kahhhhhh...aku anggap ada org tanya la....) dan jawapannya "WAJIB SAMBUNG DAN BELIAU SENDIRI DGN RELA HATI NAK SAMBUNG KEJE DGN AKU" alhamdulillah...sbb apa tau

  • pertama, aku malas nak cari new helper yg baru...takut x sesuai dgn jiwa raga aku
  • kedua, nak train balik new helper (x kosa la aku..byk nak kena ajar)
  • ketiga, takut new helper hentak dan henyak anak aku (susah nak percaya maid skrg yer)
  • keempat, x nak susahkan mak apak aku sbb derang sendiri ada komitmen masing2
  • kelima, susah nak cari taska or nursery yg betol2 prihatin (susah nak jumpa nursery yg baik2 kat area umah aku, dah puas survey)
  • keenam, gaji maid skrg dah melambung mahal tau...buat pengetahuan korang gaji bibik aku skrg RM500 (anak sorang and dok apt jer...huhuhu)
  • dan byk lagi yg aku kena pk lagi...sesak hotak aku...jln terbaek, terima je bibik aku skrg dgn hati terbuka...ekeke...
my helper yg byk berjasa..thanks bibik..jasamu ku kenang sampai hujung nyawa...huhuhu

aku dan bibik...byk memori antara kami...suka, duka, manis, pahit, kelat, sengal dan gumbira

bibik mmg sayang sgt kat anak aku Aleesya...beliau curahkan kasih sayang sepenoh jiwa pada anak aku...ikutkan ati bibik, dia x mo pulang indon...tp aku yg suh dia pulang sbb kenangkan anak2 beliau yg rindu kat maknya..bibik aku akan pulang bercuti sebulan..pastu sambung keje balik dgn aku..insyAllah


one happy family...x penah sekalipun family aku anggap dia org luar...x penah lgsg kami sisihkan bibik...apa yg kami mkn, dia mkn sama...camtu la kekdahnya...


gambar kenangan di pagi raya thn lepas

8 ulasan:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

bertuahla ko dapat bibik macam ni. memang banayk pekerja tapi nak cari yang betul2 sayangkan anak kita memang sgt susah

nome berkata...

tinie: sebelum aku sampai ke peringkat bertuah, mcm2 aku kena telan pangai dia nih...mcm2 peel gak dia buat, tp aku malas nak amik port sgt as long as dia jaga dan syg anak aku elok2...tp selagi dia lom wat peel terlampau maksimum, selagi tu la aku leh tolak ansur lg.....

so far mmg dia sygkan anak aku sgt2...xde lg kes henyak2 anak aku lg..sblm aku dok umah sendiri, lama gak aku bertahan kat umah mak aku semata2 nak parents aku tgk2kan dia...after 8 mths, baru mak aku bg green light suh pindah...

Mrs Lay Chee Kang Sweet berkata...

Your bibik only taking care yr daughter rite.. your Mr u taking care ok?

nome berkata...

Mrs Lay: of course dear...let bibik handle my dotter & family....and only me can handle my hubby, mana boleh ma offer to her...nak mampos namanya....kahhhhh...

shah-ila-ain berkata...

ko lah tuan majikan yg paling bek hati..beruntung sgt dahh bibik tu dpt majikan mcm ko...hmm..memang rugilah dia kalau tak nak sambung kejerr dgn ko....huhu....

nome berkata...

mel: thanks mel! dan aku percaya ramai lg majikan baek2 hati kat luar sana...lg baik daripada aku ni pun ada gak...penah nampak live majikan layan bibik baik sesangat..aku ni kira kategori 'biasa2 jer'...ekeke...

Mrs. Simplicity berkata...

me, satu soalan. sape nama bibik ko ni? sebenarnye ko antara yg untung sebab ramai bibik yg buat onar, tp bibik ko, dalam pada onar tu, ada banyak baik dia. dia pun kena sama give and take la kan. dia dilayan mcm family, harus dia anggap korang family dia. aku pun rasa bibik ko ni sempoi. selalu bibik2 yg aku jumpa, ada yg kejung, yg over kalahkan majikan. tp bibik ok, harap bibik mu pergi bercuti dan kembali ye! :D

nome berkata...

alya: nama penoh SAMA ANI...nama kosong SAM (dialog DOREMI) kahhhhhhhhhh....

dulu ada gak dia beberapa kali buat onar...tp ku lawan, jgn cepat mengalah...pastu kasik tazkirah dan azan tepi tinga...alhamdulillah dia beransur2 pulih dari koma...kahhhhh lagik...aku weng2 arini...ya ampun...

nobody perfect! tu yg membuatkan aku mengalah...aku pun bukannya sesempurna spt majikan lain..aku ni kategori baran gak, cepat gak melenting...tp so far...dia boleh terima pangai aku...sbb aku marah pun bukan membabi buta...semuanya berdasarkan FAKTA....dlm erti kata lain, "KALAU KO BAIK, AKU LAYAN BAIK, KALAU KO HANGGUK, AKU PUN LAYAN HANGGUK" camtulah kekdahnya....(ada ke pepatah camtu ek?) layankan je la aku alya...dah petang2 nih...maka badan ada masuk angin sket...

kalau dia suka nak keje dgn aku, syukur alhamdulillah...sbb adik ipar aku pun bakal melahirkan anak..so dia nak tumpang sekali kat bibik..bukanla free...ada la $$ sket for bibik...so aku rasa bibik should accept...kalau tak seumo idop dia regret...tu je yg aku leh ckp...ya ampun..panjang plak komen aku