Selasa, 18 Januari 2011

Dua Kejadian Berbeza..Ada Yg Baik & Buruk

arini aku bajet nak stori mori xtvt wiken aku mgu lepas, tp aku x sabar nak cerite apa yg berlaku pada diriku semalam...ada 2 kejadian yg berlaku, setiap kejadian ada yg baik dan ada yg buruk...meh aku citerkan

KEJADIAN YG PERTAMA

kejadian yg pertama ni sgt best! apa lagi...acara makan2 la! mmg sinonim dgn jiwa body aku nih...selagi bleh sumbat, sumbat teros...kahhhhhhh...makanan ni ditaja sepenohnya oleh En Haris (beliau atas kapal) sempena besday boss beliau yg terchenta...aku? hanya taja hadiah yg dikongsi bersama 2 lagi rakan baik Fara & Komi utk Capt Jai...semalam, ada 2 kek yg sedap nak mampos daripada Just Heavenly (mmg kemaruk mkn kek ni sbb sedap tahap olimpik) satu kek mewakili setiap besday boy smlm, sorang utk Capt Jai dan sorang lagi utk Haji Akhir...aku mmg pulun kek jer semalam...nikmat tol!

Kek Choc Cheese...harga RM88

Kek Red Velvet...harga RM98

Capt Jai

Haji Akhir

ada 2 menu makanan berat...satu Laksa Johor...dan ini adalah aksesori laksa johor

laksa johor yg menggunakan spaghetti

nasi goreng seafood

tembikai merah yg manis berdesing..sedap!

org kuat di sebalik pembikinan makan2...aku & Fara

kek yg sudah dilenyek2..jgn x caya yer...licin kami bedal!

umang ai! berebut2! lapo sungguh memasing

KEJADIAN KEDUA

Semalam petang, selepas aku dan en somi balik dari pasar malam, ada satu kejadian yg menyeramkan berlaku depan mata kami...ni bukan citer hantu dan pontianak yer...tp satu kemalangan yg boleh dikategorikan sebagai 18SG...eksiden between van sekolah dgn mamat motor...sorang laju mcm org nak terberak yg airnya dah tebing2 (van sekolah)...dan sorang lg main himpit2 seolah jalan tu dia yg punya (mamat motor)...ha! mmg elok sgtlah tuh...bukanlah aku x simpati ke hapa....tp bile dah berlaku dpn mata...so kita tau mmg dua2 pihak salah...lgpun tempat tu bukan boleh wat U turn...tp derang berdua ni wat U turn gak...mmg cari nahas la yer!

disebabkan aku dan en somi yg sampai dulu, maka aku call la ambulan...ambulan paling dekat pun daripada Hospital Sungai Buloh...amik masa gak nak sampai ke tempat kejadian sbb masa tu time org balik dari keje..so jalan jem...selepas 20 minit, barulah ambulan sampai...lega disitu..

sebelum ambulan sampai, semua org kat situ cuba nak angkat mangsa, tp aku x bagi...nak tau nape aku x bagi?
  • sbb yg pertama, mangsa mgkn ada patah di beberapa anggota badan
  • kedua, mangsa mengalami trauma kemalangan dan tidak boleh digerakkan sesuka ati
  • ketiga, mangsa berkemungkinan mengalami internal bleeding
dlm kes ni, antara langkah2 yg perlu kita lakukan:
  • kita perlu tenangkan mangsa dgn berckp2 dgn mangsa
  • beri pengudaraan yg baik kepada mangsa
  • bukakan butang baju dan longgarkan baju mangsa (supaya mangsa selesa)
  • jgn gerakkan mangsa
  • jgn bg mangsa air sbb mangsa mungkin akan muntah kesan daripada kemalangan
tu antara yg aku belajar masa menganggotai persatuan perubatan dulu2 kala...wallhualam (sile betulkan kalau aku salah...aku terima komen anda dgn minda terbuka...cecewah)

mangsa mamat motor yg jatuh tertonggeng...kepala jatuh dulu baru badan...seluruh anggota badan mangsa belah kiri didapati patah...kaki dan tgn...


org ramai yg suspen dan cuba berikan pertolongan..alhamdulillah masih ramai yg prihatin...ada yg tepon polis berdekatan, ada yg tepon sedara mara, ada yg cuba berckp2 dgn mangsa, ada yg tepon ambulan (aku la tuh) ekeke...thumbz up to all jiran Subang U5! i suspek u all! semangat kejiranan camni la yg aku soker...bukan wat derk jer kalau ada org eksiden...


polis yg cekap dan pantas sudah sampai...dptkan laporan dan cuba beri bantuan...yg penting tak kerek! baek hati dan berhemah! i loikeee!!!


ambulan yg pecut cam pelumba F1 semata2 nak sampai cepat ke tempat kejadian...tabik spring!


medical assistant beserta org ramai yg tolong beri bantuan kepada mangsa..mangsa menggelupur kesakitan sbb kaki dan tgn beliau patah


ramai yg beri kerjasama baik pada medical assistant...syukur!


alhamdulillah mangsa selamat dihantar ke Hospital Sungai Buloh...dan aku rasa bersyukur di atas kerjasama jiran2 yg baek hati sbb sanggup turun menolong...alhamdulillah

12 ulasan:

A.I berkata...

trima kaseh kt kau jugak sbb tlg teponkan ambulan :)

nome berkata...

kak ai: :) thanks kak...

Tanpa Nama berkata...

elok la nome...
aku suka sikap kau yg selalu prihatin tapi rock

Lee berkata...

Hi Nome, love the pics here. But sad to see that accident, man on the road.
Hope he's okay.
The food dishes really look good.
You have a nice day and keep a song in your heart. Best regards, Lee.

Mrs. Simplicity berkata...

cite best dulu : sekarang kek SR dah tolak tepi eh. tp mmg nmpk meletup la kek2 tu. wajibla licin. nak laksa johor gak weh! best la kalau korang buat makan2 menu pun macam2. credit to ko and the gang la yg arrange kan eh?

cite sedih : live telecast la ye ko buat liputan ater depan mata. betul2 kalau org accident tu biar dulu. reason lg 1 tunggu police dtg nak tgk kejadian tu. then baru bole angkat mangsa and alihkan kete and so on. bila dah jadi depan mata baru tau sape betul sape salahkan? ...

Mummy NA berkata...

tahniah mie aku bangga ngan ko ngan faizal...:)

nome berkata...

pulutcoco/izzati: prihatin adalah tanggungjawab kita bersama...yg susah wajib ditolong..."hari ni hari mereka, esok2 hari kita plak" so kalau kita berbuat baik pada org laen...insyAllah org laen akan buat baek pada kita suatu hari nnt...peringatan utk semua dan diri aku sendiri..

nway thanks beb!

nome berkata...

uncle lee: hi,thanks for the comments and for your caring words. really appreciate on that.

it's our responsiblities to help those in needs :)

thank you for visiting my blog...

nome berkata...

alya: errrm..nak kata aku tolak tepi SR, idaklah begitu...cuma saje cari kelainan sket...nak cuba benda baru...tp kalau aku bosan dgn just heavenly nih, aku tukar balik ke SR...aci tak camtu? kahhhhhhhh

bosan la beb, sket2 nasi lauk...pastu mee goreng or bihun goreng...so aku cuba try order laksa johor...terus bebudak ni lapo cam ikan piranha...kejap je dah licin...sonok tgk derang mkn camtu..sudah tentunya aku rasa cam berbaloi2 walaupun fenat...

x sangka ooo eksiden ni jd depan mata...cam trauma pun ada gak aku nih sbb mamat motor tu jatuh terlangkup...udah cam stuntman plak..cian aku tgk..tp tu la...bile dah jd depan mata, so nampak sgt dua2 salah...sbb derang guna simpang yg x bleh buat u turn...tp derang wat gak..so pengajaran pada semua org...

nome berkata...

kak nor: thanks sis! aku bangga dgn kamooo jugak...aku gembira dgn diri ko skrg...syukur!

Lyana Mansor berkata...

orang van sekolah tu watpe kak?

nome berkata...

lyana: camni citernya..akak pendekkan yer...ekeke...

ada satu simpang yg tak boleh digunakan utk u turn...tp ada org degil guna jugak simpang tu utk u turn...salah sorangnya adalah van dan mamat moto ni la...yg si van bawak sket punye laju sampai x nampak moto belah kanan beliau...yg si moto plak main cilok nak masuk simpang tuh...so kenalah himpit dan terbabas kena bumper van tuh..maka jatuhlah si mamat moto tu secara terbalik...kepala dulu baru badan...camtulah citernya...lyana paham tak akak stori nih? kalau tak paham...eerrrmm...lyana pejam mata...lyana bayangkan jer...ekeke...