Selasa, 1 September 2009

BIBIK DURJANA

aku ada citer nak aku kongsi ngan korang sumer...sbg pengajaran tuk kita sumer yg teringin sgt nak gunakan khidmat bibik indon nih...aku udah kena batang idong dah...kes ni berlaku smlm ari senin kat meru klang...
nak dijadikan citer, aku ada bibik dari medan indon...dia ni dah keje ngan aku lebih kurang 8bln..ikut contract dia keje ngan aku selama 2 thn until feb 2011 nnt...gaji dia dlm kontrak cuma 400 hengget ajer...aku amik bibik ni sbb nak tgk2kan parents dan anak aku leesya memandangkan mak apak aku ni dah x larat sgt sbb sakit2...so aku nekad amik bibik suh jaga parents dan anak aku..selama itulah aku ni dok ngan parents aku kat serdang walaupun kami ada umah kat subang...
bibik ni sbnrnyer diperkenalkan kwn baik mak aku a.k.a jiran umah kat serdang...so maka dgn itulah, kami kopiden nak amik sbb kwn sendiri kenalkan..then, kami dah lunaskan RM2500 pd kwn mak aku tuk booking bibik...dan selebihnyer RM3500 pd agensi indon ni la...rupe2nyer agensi indon ni kakak2 pd bibik aku yg skrg nih...dan bila kami dah guna khidmat dia 7bln, kakak2 bibik ni mintak kami naikkan gaji dia dari 400 pd 450 hengget...aku xlah berkira sgt sbb bibik ni buat keje bagus, masak pandai, jaga anak elok dan parents aku pun suka kat dia...so aku pun top up gaji dia jd 450...mmg nyesal!
tp smlm ko..wat pangai...cam taik tol..mmg btg penyapu dia nih...dia pujuk mak aku...dia ckp nak bercuti bukak posa ngan kakak2 dia kat meru klang..dia suh la parents aku ni antarkan ke sane...pegi ari sabtu dan janji balik ke umah ari isnin pg...sblm tu, dia merayu suh mak aku bg gaji dia sekali ngan advance 100 hengget (550 hengget) tuk bg kat kakak dia sbb kakak dia nak balik indon..so duit gaji dan advance tu leh digunakan family dia kat indon tuk bayar utang dan persediaan raya...tp aku dah warning mak aku jgn bg duit tu kat dia..takut dia lari ke indon...tp mak aku x dgr...so tetiba pg smlm aku dpt kol dr mak aku..sampai nangis2 ko...mak aku ckp dia dah dtg jemput bibik kat meru tp bibik tu histeria dpn pintu umah kakak dia...ckp x mo ikut parents aku balik...dia ckp dia x mo keje kat mesia dah..dia nak balik indon...terkedu la org tua aku...dpn jiran2 lak tu..mesti jiran tu igt kami ni dera dia..ayah aku malu sgt...pastu mak aku mintak balik duit dari agensi tu, tp bibik tu ckp tu duit dia..tu duit gaji dia...eh pesal lak...byk tu..beribu2 tuh..sbnrnyer duit yg dia mintak dari mak aku tu, dia nak gunakan balik indon secara haram ikut feri kat pelabuhan klang...hasil dari siasatan polis smlm...
aku dgn panas ati bile dgr mak aku ngadu camtu, teruslah aku nekad nak adukan kat apak mertua aku yg bekas ketua polis nih...tp aku x sangka la apak mertua aku ni buat tindakan drastik..siap kol agensi dan soal derang cam polis soal penjenayah tuh...t'hari tu gak kami serbu rumah kat meru tu sbb apak mertua aku takut ada kes sindeket penipuan...siap ada keta polis bagai..terus jd kecoh kat taman tuh...soal2 punyer soal, ugut punye ugut...last2 agensi ni ngaku derang salah dan bg balik bibik ni kat kitaorg...tp kitaorg ni dah xmo dah bibik nih...kami dah x caya kat dia sbb selalu sgt buat pangai...kami nekad nak duit balik...so dlm wiken ni kami akan berurusan ngan agensi tu tuk dptkan duit..sementara tu, bibik tu ada lg kat umah kitaorg, dia ni skrg dlm pengawasan polis sbb dah buat report smlm...mmg aku sefamily x ckp lgsg ngan bibik tuh...kemana2 dia pegi, apak aku tgk jer...mmg dia rasa tak tenteram la kat umah tu skrg...adik aku mmg dah gegel2 rasa nak tampar bibik ni sbb malukan apak aku dpn org...mmg bg aku dia ni jenis cam gampang...padahal kami syg tol kat dia..dah anggap cam family sendiri..bg baju, bg suar, belikan mcm2 tuk dia...last2 dia buat taik kat kitaorg...mmg betul2 cam batang mop...
kwn mak aku plak yg amik duit 2500 pun kena soal ngan polis dan apak mertua aku smlm...yg x bagusnyer dia dah title 'hajah' tu, tp sbb duit, loper soal halal haram..sampai nangis2 dpn mak aku mintak maap...lantaklah...mak aku ckp tu antara dia ngan Allah..dlm bulan ramadhan lak tu...agensi tu plak skrg ni dibekukan sijil dan bisness derang...mmg derang x leh nak balik indon atau kemana2..sumernyer dlm pengawasan polis...bagus gak apak mertua aku masuk campur...bukannyer apa, takut ramai lg manusia kat luar sane yg guna khidmat agensi ni kena tipu...baik cegah sblm org lain kena sama...
itu jelah luahan hati aku...sgt geram...kepercayaan aku punah sekelip mata jer...sedih pun ada sbb aku dah anggap dia cam keluarga...huhuhu...sob..sob..sob...

10 ulasan:

Ryn berkata...

sorry to say, INDON tetap INDON...majikan melayu memg laa derang pijak pala kite...kalo majikan @#$% derang kena dera balik...so, memg ptt kena dera laa derang nih...

Syaz berkata...

hi!! i'm new readers here...

hmmm..apsal bibik tu still ada lagi kat umah u..bahaya la..takut dia buat pape lk nanti..

saveme_zero berkata...

aihh...mmg nak menipu ko nome. sib baik apak mertua ko masuk campur,bagus gak. kuang ajaq tol!

AieZa berkata...

itu makcik title hajjah tu bikin malu kaum saja la.. tah apeape tah.. harap2 duit tu dpt blk la mie.. sbb maid tu wat hal.. kita ni xde la nk berkira sgt.. elok blacklist je indon tu jgn wat bisnes lg kt sini..

Ummi Nuhlan berkata...

kak mie..jgn bagi muka kat dia.jgn bagi dia dok umah kak mie dah..bahaya la..
kang dia buat ape2..lagi naya...eeeiii.imah laks jadi geram...cam ampeh

fazilzura berkata...

mmg bontot ayam nye indon .. tu psl ler aku x nak ambik bibik, aku pun nyesal dh ambik 1 bln dulu tu .. cm siot.. kite nye ler jaga dia, rupe nye dia jaja cite buruk ka jiran2.. sib baik jiran dh kat 20thn lebih bersama susah senang, diorg x caya ler..tp tetap memalukan aku sefamily..
kalau nk carik ,carik yg x penah dtg msia..

ai berkata...

mmg elok la kene capor tgn polis! Bila layan elok2..camtu plak dowang ni! Ha..rasakan!!!!

~eh jub! apesal kau nk samakan bontot ayam aku ngan endon tu plak? huwaaaaaaaa....hinanya bontot ayam aku! keh keh :P

nome berkata...

ryn: betul ckp ko ryn, agensi ni takut tol nak bg bibik kat cina sbb takut kena dera cam kes nirmala bonat tuh...tp bile dpt majikan melayu ni, derang jd besar kepala..

syaz: mmg cuak gak la bile dia still ada kat umah skrg ni, tp kita no choice selagi agensi lom serahkan duit kita balik..so kita kena hold dulu bibik nih..takut dia lari sekali ngan kakak2 dia kat agensi tuh...now bibik ni dlm pengawasan polis

ksue: tu ar, sib baik aku repot kat apak mertua, sekurang2nyer dia leh bawak kes ni ke tengah...takut kes sindeket penipuan..

aiza: mmg za..aku pun sgt x sangka title 'hajah' camtu pun, dia leh menipu kami ni..dah x leh nak bezakan hukum haram halal dah..kabur mata terus sbb duit...

imah: no choice imah..sbb nak dptkan duit dari agensi balik..so terpaksa hold bibik ni..tp akak igt nak antar dia kat umah pak mertua...bleh derang ni ajar sket bibik akak nih...

zura: mmg cilakos zura org yg naya kat kita nih..kita jaga dia baik2 jer, dah anggap cam family sendiri..last2 dia yg tikam kita dari belakang...dpn kita punyelah baik..tp belakang cam penyapu...menci tol...

nome berkata...

kai: kahhhhhhhh...udah2 la kak ai..bukan ko sorang jer yg antu montot ayam...aku pung...tu yg molot dah cam tempayan...asik nak membebel jer...ekeke...malatop ko kalau dpt montot ayam panggang...xpun yg hat percik punyer...kahhhhhhhhhhhhh

shah-ila-ain berkata...

betul tu owang indon nie memang bangsat rrr....jiran aku ade indon tau.dah lah bele ayam semua..selalu ayam dia dtg umah aku berak sana sini....eee....dah ckp kat dia tp buat bangangg jerr...