Isnin, 11 Januari 2010

Apa yg aku buat sepanjang wiken

Hari Ahad
aku seperti biasa tidak kemana2, hanya duduk kat umah...kami somi isteri berpakat nak tukar posisi perabot dan kemas2 mana yg patut...bile dah penat2 kemas, somi mengoffer diri utk memasak...aku apa lagi, mmg teruja giler la...lebih2 lagi bibik aku, lagi la dia soker...
x sangka sedap gak laki aku masak...dia wat menu ayam masak halia...siap bertambah aku mkn..dah lama dia x masakkan utk aku...sekali sekala bile somi masakkan, mmg tangkap syiok la...petang tu plak, aku wat kueh ketayap sbb inti kueh koci ari sabtu ada lagi...kueh ketayap ni senang je nak wat...alhamdulillah dptlah dlm 10biji camtu...abis kami mkn dlm sepantas kilat...

anak aku bile dah abis kacau ayah dia semayang, dia nak usik lampu tdo plak


seperti biasa, lepas abis semayang...haruslah cium tgn yer


dia mula nak gi kacau ayah dia...padahal sejadah utk dia kat belakang tu dah kami sediakan


sesi panjat memanjat ayah..sib baek dah abis solat
cara2 nak membuat kueh ketayap...senang jer...x sampai 10minit dah siap


kulit



inti



dah siap!


laki aku yg concentrate nak masak utk kami...ada gaya bibik tak? ekeke..sori ye abg...


sambil kacau..sambil pose..sempat lagi tuh



camne la ghupe ayam masak halia tu ek




sile bukak abg



inilah dia..ayam masak halia..more gravy...


Hari Sabtu

hari sabtu aku laki bini hanya gi beli brg2 dapo kat econsave...pastu dok umah jer sambil layan tv dan anak...sonok gak dok umah whole day....rilek jer...
so utk mengisi masa terluang kat umah, aku ngan bibik gigih la wat kueh koci...saje je main try2 wat...alhamdulilah menjadik...licin terus koci petang tu...laki aku request wat lagi nnt...sedap la agaknyer tuh...ekekee....layan gambar yer...aku x reti nak citer panjang...


sambil wat, sambil bergossip



mari kita gentel2 kueh koci







sementara aku sibuk wat kueh, anak aku plak sibuk menconteng buku..xpelah..tu permulaan bagus tuh...dia dah start nak menulis...aku soker...



contengla nak buku tuh, jangan conteng dinding umah sudahlah yer...kang ibu lekat kat dinding...haru nnt kuar berita...



gigih tol dia menconteng...


dia terpasan plak ayah dia amek gambo



sementara tgu kueh koci dikukus, bibik aku main jahit2 baju


laki aku plak syok layan perasaan ngan gitar kapok dia

taraaaaa...nilah hasilnyer setelah dikukus...alhamdulillah menjadik...jemput makan

koci yg dibalut ngan daun pisang...actually daun pisang yg aku beli tu x cukup...


ni gambar pinggan first round...ada 3-4 kali round pastu...wakakaka...


selingan gambar aku ngan leesya...
Hari Jumaat
hari jumaat aku bawak leesya ke kinik kerajaan utk cucuk 1thn 6bln...tp sygnyer ubat utk cucuk dah abis sekitar daerah petaling..maka selamatlah peha leesya aritu dan appointment seterusnyer bulan 5 Feb nanti...dan sebelah petangnyer, aku pun samatlah mencabut gigi aku yg berlobang tuh...sakit wooooo...doc tu nak period agaknyer...sakit giler dia cabut gigi aku...eeeeiiii...rasa cam nak geget pun ada gak..xpelah, janji sumernyer selamat...dan aku leh bergumbira mkn lamb chop pasnih tanpa rasa sakit...yahoooooo!!!!

gambar kurang memuaskan sbb leesya susah nak tangkap gambo...asik nak bergerak jer

keadaan di dlm kinik kerajaan
Hari Khamis
Hari kamis adalah hari yg menggembirakan aku laki bini, mesin basuh yg diorder dari kedai singer, sudah selamat sampai ke umah..alhamdulillah..puas hati...cuma satu masalah jer yg berlaku aritu...mesin basuh ni x muat nak tembus pintu belakang...maka laki aku terpaksa kerah tenaga cabut engsel pintu belakang...berat giler mesin nih...besar lak tu...aku hengat size2 biasa...xpelah, skrg ni pun mesin tu dah selamat kami gunakan...siap basuh toto bagai...ate nak test kan sementara ada warranty nih...kahhhhhhhhhhhhh....
inilah mesinnyer...besar dan berat...migrain aku angkat mesin nih...sib baek la x pitam masa mengangkat tuh

mesin yg leh memuatkan 8.8kg berat pakaian

6 ulasan:

mamashasha berkata...

wahh diari ko dr khamis sampai ahad leh tahan gak me...bab ada hidangan kuih tradisional tu mmg aku suspect la kat kamoo....heheee bagus la laki ko nk masuk dapur...laki aku masuk dapur time aku outstation je....kalau tak sorry lah dia nk mengofferkan diri.....

fazilzura berkata...

ni cite diary romeo keh juliet ni ...
pehtu pening aku baco dari ahad ke khamis... bkn khamis ke ahad... pening makcik ...

sabo le ler ko ckp laki ko cm bibik.. x serupe beb , psl dia ado jambang .. heheheheh

suhida berkata...

kekeke....bab lakimu mcm bibik tu nak tergelak aku.okeh la tu..mahu dia masak utk ko..untung untung...kuih ketayap tu nmpk sedap nome..huhu..
tahniah da cabut gigi..

Mrs. Simplicity berkata...

waaa nome, kuih ketayap kegemaranku! pandai nye ko pandai buat. aku pandai beli je. bulan puasa hari2 mesti ada. kalo bekpes, kalau nmpk kuih tu mmg aku makan kuih tu je. kuih ketayap dan aku tak dpt dipisahkan. hahah..

untung badan dpt laki pandai masak ni. huhuu..

weekend ni walau tak kemana tp full of aktiviti masak2. best2!

part kaco time smyg tu, sama la cam nia.

Ryn berkata...

wow, mantop ok...wiken penuh dgn acara masak2 + mkn2...

mak oiii besaq mesin basuh leh laa aku tompang basuh toto aku kat rumah ko...kahhhhhhhhhh

nome berkata...

bed: sekali sekala datang peel rajin nak masak2, sonok gak...layan je bile wat kueh..hepi jer...ala bed, laki aku pun bukannye selalu nak masak walaupun tau masak...biasalah...kira laki ko nak manja ngan ko tuh..dia nak rasa masakan ko...tu yg dia malas masak kalau ko ada

zura: kahhhhhhh...ko pening ke beb...aku pun pening gak...lantaklah janji ko tau diary idup aku wiken lepas...ekeke...

su: tahniah kat aku ek...perit ooo cabut gigi...tp lega sbb xde sakit gigi dah...mood rajin menjelma, tu yg wat kueh tuh...kalau x, idaklah buat kueh...

alya: lahai, kueh peberet ko ker? ko kecur liur ke tgk kueh ketayap aku tuh...jgn weiii, rasa bersalah aku nnt..dahla ko mak yong..nak bersalin lak tu..bile masa lak aku nak wat bg ko rasa...cian kat bb dlm pewot...huhuhu

ryn: ntahlah beb, sonok plak rasa main masak2 bile wiken nih...baru aku tau perasaan aieza yg rajin masak dan wat roti kat umah...ekeke...tersedak ko yer za...

meh ar kalau nak basuh toto...aku on jer!