Jumaat, 9 April 2010

Tag Diet Dari Suhida

sue, thanks kerna ko sudi mengetag aku yg tembun nih...terkedu aku bile ko tag aku psl diet2 nih...sbb aku rasa aku ni jenis x berdiet..mkn pakai bedal jer..lagi2 kalau ada org belanja....ekeke..

tp demi ko sue, aku jawab gak tag ko nih...

1- adakah anda pernah diet? bila? kenapa?
ye aku penah berdiet..dulu sblm tunang...aku diet kaw2...diet sendiri tanpa apa2 pil or produk2 kurus...dlm masa 2bln..aku turun 30kg...demi Allah...ni kisah benar...dulu masa thn 2004...berat aku 80kg..lepas dua bulan..aku dpt berat 50kg...bulan pertama turun 15kg...bulan kedua turun lagi 15kg..aku amalkan diet berani mati cam aizat penyanyi tuh...mmg x mkn nasi, minyak2, santan2 and buah2 tertentu cam doyan, pisang, mangga dan sewaktu dgnnyer...aku amalkan mkn buah dan sayur...mula2 tu rasa cam nak mati jer...tp slow2 leh terima...doc marah aku..dia ckp aku ni crash diet...tp nak wat camno...tingin sgt nak pakai baju cantek2 size kecik...alhamdulillah aku dpt pakai..dari suar jeans size 36..aku dpt pakai size 27..dari size baju XL, aku dpt pakai size S or XS...tingin la plak nak kurus camtu....huwaaaaa...

2- Apakah maksud diet pada anda?
pada pendapat aku, diet yg sehat adalah diet yg mengamalkan gizi yg seimbang...kita berdiet utk menjaga kesehatan dalaman dan luaran...seeloknyer pemakanan adalah 2000kalori sehari...dan perlu juga mengamalkan senaman, sekurang2nyer 3 kali seminggu...makan makanan yg mengandungi high protein dan kalsium...tidak lupe juga pd karbohidrat yer...

3- berapakah berat anda sekarang?
berat aku skrg lebey kurang berat cam bed jer...kita serupa bed...huhuhu...alangkah indahnyer dpt turunkan lagi 20kg...

4- bilakah waktunya anda paling berat? paling ringan?
paling berat, sewaktu peknenkan leesya...berat dlm 87kg...
paling ringan of kos masa bb...tp masa time sblm kawen...berat aku yg paling aku soker adalah 48-49kg...syok oooo

5- berapa berat idaman anda?
berat idaman sekitar 48-50kg...

6- apakah diet yang anda amalkan? berjaya ke?
aku mengikuti program kuruskan badan selepas beberapa bulan melahirkan aleesya..aku ikuti program under Dr Mohd Nor di Hospital Tawakal..alhamdulillah..aku berjaya turun 10kg...but now aku dah lama x ikut kursus tuh...so berat aku x turun2 lg..maintain camtu jer...haru tol!

7- baca balik semua jawapan anda di atas. masih nak diet lagi ke?
kenapa tidak? selagi kita mengamalkan diet yg seimbang...teruskan selagi bleh...insyAllah

8- Kenapa anda rasa anda kena diet?
pertama...sbb kesehatan..sbb history family aku ada mcm2 penyakit..jd aku perlu mengamalkan diet yg sehat

kedua...utk rasa lebih keyakinan ketika bergaul sesama manusia...idaklah rasa cam merendah diri atau dibuli dgn org lain...

ketiga...baju2 untuk org kurus sgt cantek compare dgn baju untuk org besar yg very limited...huwaaaaaaaaaaaaaaa...x adil tau...

9- ejas gambar di bawah mengikut saiz badan anda (pendapat sendiri. jangan tanya orang)
x leh nak ejas dah gambo nih..spt kata bed...mmg tulah aku wat masa nih...tp gambo timbang pecah tu..lom penah jadik lagi...kalau jadik, sure tangkap leleh punyer...huwaaaaaaa!!!



gambo ni aku scan tadi, tetiba terjmpa plak dlm drawer opis aku nih...nampak sgt aku kemaruk nak kurus cam dolu...apakan daya, lom rezeki aku lg nak berbadan kuwus......huwaaaaa......time ni berat aku sekitar 51-52kg......size suar dlm gambo tuh memasing size 27, baju lak size S...huhuhu

10- tag la beberapa orang yang anda suka. nyatakan sebabnya.

aku nak tag lea sbb dia berkobar2 nak kuruskan badan

aku nak tag wana sbb aku rasa dia dah kurus

aku nak tag alya sbb dia merdeka aritu mkn byk giler..manalah tau kot2 dia nak kuruskan badan..ekeke...

6 ulasan:

Jue @ atanayuiman berkata...

mmg kurus giler dulu kak... huhuhu..!! tak mkn nasi? tak sanggup la rasanya... jue, mst kena mkn nasi... kalo tak, akn jadi singa kelaparan.. hehe..

mamashasha berkata...

wahhhhh sgt2 selim shaddy ko me....ishhhh jeles tak dgn badan time tu me? tak payah tanya tn punya diri...aku pun jeles beb....crashed diet tol tuh sebulan 15kg....fuhhhhhhhhhhh bayangkan skrg ko dpt balik berat tu me.....haaaa byk tol sama dgn aku ye....ni buat aku nk tayang gambo time kuwus gak ni...haha aku pun mcm tak caya je blh beso cenggini .....ampeh kan....dulu size S XS pun aku leh saukkkk me.....ishhhhh nape la aku ni tak kuat semangat.....

suhida berkata...

nome,seyes gilak2 ko kurus dulu..dasat leh turun 30kg eh..gilak2...respek la ko nome.tp mmg diet ko tu mmg ekstrem pun.tp aku pun diet camtu gak sememnanye..kahh...
neway,maceh jawab tag aku ni.

nome berkata...

jue: tu ar psl jue..diet bani mati akak wat dulu..x mo mkn nasi lgsg..sejibik nasik pun x sentuh...giler arrr...skrg ni kalau wat diet camtuh, sure pitam....kahhhhhhhhhhh

nome berkata...

bed: dpt ke balik figure kita dulu2 bed? heaven tol kalau dpt kan? apa kata kita semai azam kita bebaik sotat dr skrg to get back our previous figure...camno? setujuk? ekeke...

nome berkata...

sue: dulu bleh ar sue nak turun berat byk camtu..tp skrg payah arr sue...nafsu aku goyang la kalau ada org banja mkn...ko tau je la kan tmpt keje aku nih...asik mkn dan makan...tp insyAllah aku niat nak kurus balik...