Rabu, 7 Oktober 2009

Aleesya kurang sihat

since dari selasa lepas, anak aku leesya kena cirit birit...susut badan dia sbb kurang selera mkn...tp alhamdulillah susu dia minum cam biasa...kali ni lepas aku dah bawak dia jumpa 4 org doctor yg berlainan....dan mcm2 ubat dia dpt, cirit dia dah beransur xde...dan skrg ni dia demam plak...mlm td dlm kul 2 pagi...dia merengek2...sekali aku ngan asben aku pegang dia, panas giler bab...aku rasa cecah 39 celcius kot...aku pun apa lagi..dlm keadaan mamai tu, terus berdesup gi bukak esbok...cari ubat insert montot...cari punyer cari sbb byk sgt ubat dlm peti ais...last2 jmpa...terus aku sula anak aku ngan ubat tuh..dlm beberapa saat...panas dia turun...tp dia still rengek2 sbb x sedap badan...
mak apak aku pun bangun sekali...belai2 dia...peluk2 dia..terus bagi susu...pas minum susu, baru dia nak lena...tp dlm lena2 tu pun, sore dia still rengek2....cam org ngigau pun ada gak...
aku sefamily x dpt nak tdo lena....pg ni aku bgn kapla dah pusing2...jln pun cam org terbalik jer...sekali cek pressure...aku terus dpt high blood...sbb stress kot...139/90...atas bawah dua2 tinggi...haru tol....skrg ni pun masih pening nih...rempit keta pg nih, mata dah cam org mamai..ngantuk2....tp alhamdulillah sampai jugak aku ke opis...aku tepon bibik td, dia ckp dah bg ubat demam dan susu...skrg ni leesya tdo..panas dia dah kurang sket...lega aku...tp in case, kalau derang memerlukan aku balik umah, harus dan wajib aku pulang ngan kadar segera....
korang doakan anak aku leesya lekas2 sembuh yer....

12 ulasan:

Ryn berkata...

Beb...terkujat aku baca nih...sama plak ngn shasha ank bed..demam pns gak...musim ler...

moga2 leesya cepat semboh...ape2 pn if fever still high seperti biasalaa eh, rushing terus jgn tggu2 lg...

nome berkata...

beb, mmg aku pun x sedap hati ble tgk leesya kurang sihat nih...aku pun kapla x bape nak elok nih...pusing2 semendang...high blood ko...terkujat haku...

tu arr...semoga leesya cepat sembuh...sekiranyer badan masih panas, aku terus berdesup ke tawakal....thanks beb!

fazilzura berkata...

Sama dgn anak Bed.. si shasha .. smlm aku dpt sms dr bed.. shasha demam panas..

aduyaiiii ni leesya plak ... now musim kut.. ko suh bibik ko bash2 kan leesya dgn air asam jawa.. kasi minum air kelapa skit.. anak ko dh penah kene cmpak dak??? akil dh 2 kali dh .. dok demam tingi jek.. leps kasi air kelapa .. terus kuor bintik2.. rupe nye cmpak dia x leh nk kuor.. cz kite dok sumbat ubt demam

ira berkata...

moga leesya cepat sembuh..
to ibu..jgn culas bg leesya ubat..

Mrs. Simplicity berkata...

yela, bed pun ade bgtau shasha demam. ni entry ko, leesya lak demam. harap takde ape2 ye. check dgn bibik ko selalu. nia aritu demam gak. tp dedar je la. sebab nak alih tahun. then injection tu risau takut demam, alhamdulillah tak demam. la ni batuk lak. batuk tu mcm tak dpt elak sebab dia kan ade history, aku puff jek. jgn demam, kalau demam, tak senang duduk dibuatnya..

leesya cepat baik ye sayang...

Jue @ atanayuiman berkata...

skang nie musim budak nak kena campak agaknya.. iman mcm tue aritu.. demam naik panas sgt.. tak lama tue, kuar bintik21.. rupanya campak..
hopefully leesya lekas baik..

nome berkata...

zura, ira & alya: tu ar beb, aku dpt tau psl shasha ni pun dari ryn...dia ckp anak bed demam panas...mesti bed cuak 8...psl air kelapa tu, mak aku awal2 dah bg masa dia kena cirit birit lg sbb kurang air dlm badan, so haruslah ditop up ngan air kelapa sbb byk potasium....dah 4 doc aku jmpa..saje nak tanya pendapat doc yg berlainan...so far pendapat derang sumer sama...then kalau leesya dah dedar, harus aku bg ubat demam...selalu cek temperature dia...sekiranyer high, harus ku berdesup ke sepital...bahaya kalau budak kecik ada demam panas sbb derang x cukup antibodi dlm badan...thanks kat u oollzzz...lap u oolllzzz sampai kiamat

nome berkata...

jue: iman kena campak spesis camne? yg cecair ker atau bintik2 merah? leesya penah kena dulu masa umo dia 11 bln...kena campak bintik2...mmg cuak 8 la akak time tuh...

AieZa berkata...

wah.. bed siap sms korg ye shasha demam panas.. xsms aku pung.. haruskah aku sentap?? hahahaha.. memain je la weh..

mie.. tinggi tu bp.. ko kurang tido.. std aaa klu anak demam mak pn terasa nk demam gak.. teringat aritu time aku prgnt hana demam.. pastu aku plak colapse domam esoknya.. ko relax2 la.. kt opis tu jgn wat keje teruk2..

leesya cirit birit sbb pe eh? mkn bkn2 kut.. dh baik cirit.. demam lak.. klu blk ptg kang demam xkebah gak better g paed.. mintak ubat demam lak..

shah-ila-ain berkata...

uihh mie..siannyer leesya....so ko mcm mane umah aku ahad nie.jadi tak..jauh gak tuhh...hope leesya cepat baik tau nnt leh main2 dgn ain..hehe...

LeaKhalid berkata...

semoga leesya cepat sembuh...lea plak cam serik2 dgr bunyi budak demam panas nih..susah ati nih rase..sebab tau sgt camne tak selesanya anak kite tuh..

kak mie pun jaga diri elok2...jgn smp naik lagi tekanan darah tuh ye...hati2 ketika memandu..

luv lea

mamashasha berkata...

semoga leesya cepat sembuh....lebih kurang je kes mcm shasha cirit birit jugak...sepupu aku pun mcm tu gak...aku pun dah bawak shasha jumpa 4 org doktor...selasa ptg, sabtu pagi,smlm & pg tadi...