Selasa, 6 Oktober 2009

Aku memasak wiken lepas...kahhhhhhh

ntah apa2 tajuk entry aku...nampak sgt aku ni jarang terjah ke dapo...sbb aku dok kat umah mak aku, mmg x de la aku berkesempatan memasak..lgpun bibik aku tu rajin memasak...so biarkan la dia buat keje dia...ekeke...so bile balik ke umah sendiri, laki aku dok nyendeng2 nak rasa masakan aku...siap sound manja kat cuping tinga aku nih.."yang, abg tingin sgt nak ayg masakkan ketam goreng bercili tuk abg, please darling...abg ghairah nak mkn ketam"...kahhhhhhhhhhhh...x agak2 tau abg nih, dah lama ayg x masak...abg request menu yg sgt malatops gitew...tp tuk tidak menghampakan tekak somiku, aku pun ajaklah laki aku beli ketam kat giant kota damansara...
rege bleh tahan lah...sekilo masa tu RM16.90....aku pun hambik ketam yg paling besar dan berat...aku amik x byk sbb 2 org je mkn..aku hambik 3 ekor jer...sekali timbang...tepat2 sekilo...hambik ko! igtkan nak budget x sampai sekilo..tp tepat2 sekilo...xpelah...bukan selalu aku masak ketam nih...pastu terus cari cendawan sbb cadang nak wat cendawan goreng tepung...dah abis sopping...terus layan leesya lak main keta remote control kat sane...murah jerk...10minit kena caj 5 hengget...sonok laki aku dpt main remote control...leesya pun berlagak cam pandai drive keta...korang tgk je lah aksi dernag nih...
sampai je umah, kemas2 sket...terus siap2kan bhn memasak...alhamdulillah...tanpa resipi bagai..aku main campak2 jer...menjadik gak ketam goreng bercili aku...aku masak nasi 3 pot...kalau korang nak tau, abis nasi 3 pot tu kami bedal...laki aku berulang2 tambah...aku pun tumpang sekali...abis diet aku nyah! berpeluh2 laki aku mkn ketam..sampai jilat pinggan...bangga aku! pasni rajin ler aku memasak....kahhhhhhhhhhhhh.....

ibu dan ayah memasing sonok main keta remote control



siap merempit tu...leesya hat tetengah..ngan boypren2 yg cuba ngorat dia...kiri kanan ada boypren...kahhhhhhhhhh


main bang..main...pasni main ngan ayang lak yer...auwwww...terlebey sudahhhhhhhh.....


hek eleh, budak mamat nih...nak ngorat leesya dari mula lagi...




on da way nak gi giant kota damansara..spt biasa leesya akan layan dvd mickey mouse dia..x pedulikan camera lgsg...aku je yg sengih2 kerang...kahhhhhhhhh
hot from my kuali...ekeke...

siap2 kabus2 gambar nih...
terasa lg kesedapan dan kemanisan ketam ni di tekak ku...nak wat lg pasnih...
cendawan goreng tepung ni bukan aku masak tau...tp asben aku yg masakkan...sgt sodap dan malatops...x sangka bang...u pun pandai masak...i lap u sampai kiamat....

kerana dua lauk ni lah, abis seperiuk nasi...abis diet aku....kali ni dah x catu makan dah...mkn selagi bleh...sumbat sampai ke pewot...


9 ulasan:

Ryn berkata...

Awat menu sama plak publish nih???

betol2 sehati sejiwa laa kite nih...

mantoppp laa ketam bercili ko...biler nak jamu aku plak..?? ngeh ngeh ngeh..

Jue @ atanayuiman berkata...

wah...!!~ malatop nampak..!! baunya sampai ke sini laaa..

nome berkata...

kahhhhhhhhh....sama ek menu kita...tu arrr..aku rasa aku mimpi ko nak masak benda yg sama..tu yg aku pun join masak sekali..ekeke...mmg kita ni SEHATI SEJAWA..eh silap...SEHATI SEJIWA...kahhhhhhhhh....

ate kita kan berjiran, haruslah aku main masak2 nnt, aku jemput kamoooo...sila2 la yer...

nome berkata...

jue: kahhhhhhhhh....ada bau ka...nampak tol jue pun ngidam ketam..kena masak tuh...nnt terliur sudah...

fazilzura berkata...

beb ...
ko wajib kasi haku ini rezepi beb .. aduyaiii xleh tahan

nome berkata...

zura: rezipi??? kahhhhhhhh...ngan aku mmg xde istilah resipi...sumer main campak2...tp seigt aku yg aku masak ketam bercili nih...

aku guna kunyit idup, bawang putih, bawang besar belah 4, halia, cili kering dlm 7-8 elai (ikut kepedasan) dan cili api dlm 5-6 elai (ikut kepedasan gak)...pastu ko blend ajer...

sesudah ko blend, ko tumiskan bahan2 blend tuh, then, ko masukkan sket sos tiram, sos cili dan air sket...pastu tumis sampai agak2 kering, jgn loper campakkan sekali daun kari dlm tuh...kasi bau terangkat...then masukkan ketam dan sebatikan ngan kuah...jgn loper lak ko campakkan garam secukup rasa....no gula2 tau...sbb sos cili td dah boh kan...

dah sebati dan kuah agak2 kering...then bleh idangkan...dah bleh makan sampai buncit...ekeke...

fazilzura berkata...

tq laling..

ala haku pun jenis cmpak2 beb.. just nk tau ko cmpak pe je.. mana tau ko cmpakk kapal selam ker..

Mrs. Simplicity berkata...

nak masak gak, tp tak reti. nasib baik ade resepi. tq chef nome! nak try gak ni. aku hantu ketam tp jarang dpt makan ketam. huhu..

bekenan benar aku dgn kete leesya naik tu. ralit aku nengok video tu. heheh..

nome berkata...

zura: kahhhhhhhh...agak2 la beb...lawak la ko...kalau kuali aku tu bertukar jd kawah sebesar lautan, haruslah aku campak kapal selam sekali dlm tuh...kahhhhhhhhhhh

alya: ko pun antu ketam gak ek...jd haruslah ko main2 masak ketam...

bukan ko je yg kenan tau, aku pun kenan gak, cam nak bawak balik je keta tuh, sib baik tuan punyer kedai tu ada...kalau tak, harus ku simpan dlm troli giant tuh...kahhhhhhhh