Jumaat, 1 April 2011

Nasi Ayam No-Me Tamat

arini aku bangun lewat sket dari 5.30am, tp awal sket dari semalam...kahhhhh...oklah tu...plan pepagi nih nak masakkan nasi ayam utk en somi dan aleesya...mampukah aku? jeng3x....sila scroll bawah utk keterangan lanjut (*_*)


menggigihkan diri malam tadi siapkan bahan2 utk masak nasi ayam...semua dah ready..tinggal nak main campak2 jer ;D


masa menunjukkan kul 6.10 pagi...plan nak bangun 5.30 tetapi sedap plak lena...lena? jeng3x


masak nasi ayam style aku...aku tak bape expert...style aku kalau masak nasi ayam adalah merendang nasi tu dikuali bersama2 dgn bunga lawang, kayu manis, halia, bebawang dan marjerin..bile agak2 dah naik bau dan warna...baru campak letak dlm rice cooker...amik sup renehan ayam dan letak bersama-sama dgn beras yg direndang tadi...gitulah kekdah aku...simple kan?



nasi ayam aku di dalam rice cooker...hat kuning pekat tu adalah marjerin yer..non ado minyak...ekeke....


alhamdulillah tepat kul 6.35 pagi..segalanya siap....giler laju aku berkompang di dapo...



sesambil masak nasi, masak sup sekali....semuanya settle! (^_^)



sup dah siap masak...nasi pun dah siap masak...inilah nasi ayam aku....rasanya very the lemak sbb letak marjerin...aku boh daun pandan dlm nasi nih...bagi harum satu rumah...ayam sudah siap diperap...tinggal en somi tolong gorengkan....sos pulak...aku prefer buatan sendiri...amik cili besar merah senggengam (adalah dlm 7-8 batang kot) diblend bersama 2-3 sudu sos cili, gula, garam dan halia....lepas diblend, masak di atas kuali...pastu hidangkan, resipi adalah ciptaan diri sendiri...konsep masakan aku adalah idea sendiri...x pandai nak follow resipi..nape ntah...mak aku ajar kot...mak aku selalu pesan, kalau nak masak, guna apa yg ada jer (almaklumlah hidup kami dulu sgtlah susah, nasihat yg sgt berguna utk aku..thanks mak!)


rumah pun dah siap disapu....so senang en somi bangun terus jaga aleesya..x yah sibuk2 nak kemas2...beginilah rutin idop aku sepanjang ketiadaan bibik...


disebabkan jem sepanjang pagi tadi, maka aku sempat touch up sambil drive..sile jangan tiru aksi aku! kahhhhhhhhhh

14 ulasan:

Ibu Mifzal Arsyad a.k.a Wan Ainey berkata...

rajin hang masak mie...aku ni semedang je malas ni.huhu

BabyAndKids Collections berkata...

sedapnya tengok nasi k.mie tuee..

Mrs. Simplicity berkata...

cara masak nasi kita sama me. rendang atas kuali. hi-5! aku tgk life korg mcm aman tanpa bibik. kalau bole cuti selang seminggu mesti ko nak kan? tp tu la, kerja lak nak hadap kan. dah tebau2 nasi ayam ko dr sini. sure meletop! faizal dok umah seminggu makin bahagia la dia. ;)

nome berkata...

Ainey: aku harus mengigihkan diri masak, sbb x nak laki aku terkocoh kacah. Mana nak jaga leesya lg, kemas umah lg, masak lg. Maka aku kena merajinkan diri. Aku bknnya rajin sgt ainey, pemalas jugak, lg2 nak bgn awal2 pg. Syok tol layan tdo. Ekeke

nome berkata...

Jue: thanks...ala, rasa biasa2 je jue, akak x terer mana sgt

nome berkata...

Alya: hi 5 beb! Mesti sedap ya amat nasi ayam ko ni kan? Ececeh
Aman gak la xde bibik, rasa bebas tu lebih sket. Rahsia tau, jgn gitau bibik aku ye (@_@)
Faizal sgtlah hepi jd org umah selama seminggu

Mudd berkata...

wuuuuu dapnyeeeeee.. cayalah kak..bangun awal tu utk masak..mmg mithali segale-galenye :)

nome berkata...

Madihah: meetali? Cecewah kembang montot akak (+_¤)

ct hajar berkata...

rajinnya pg2 masak nasi ayam

nome berkata...

Ct: tq tq ala x susah mana pun ct, masak sempoi2 je

mamashasha berkata...

mie,aku terasa nikmat nasi ayam ko...mantap....aman je aku tgk tanpa bibik tp tulah ko kelam kabut sikit la bgn awal siapkn masak sume....eh dah balik lom bibik nye?

~chekuna~ berkata...

mana bibik nome..balik kg ker...nasi ayam..nampak cedap..nak sket..:)

nome berkata...

bed: kahhhhhhhh....mantop kah? kena rasa dulu bed...ekeke...

aman mmglah aman bed, rasa bebas bile bibik bercuti..ekeke....paham2 la yer...

mula2 tu kelam kabut jugak la...tp bile dah lelama, rasa syok plak bangun awal memasak dan kemaskan umah..

bibik dah selamat balik bed...nnt aku hapdet blog yer...

nome berkata...

kak na: bibik balik bercuti ke indon 2 minggu...tp sekarang dah balik dah...alhamdulillah

nasi ayam tu nampak je sedap...tp rasa x tau lah...ekeke