Rabu, 11 September 2013

Mak Mendalami Ilmu2 Agama di Dar-Assakinah

Ohh arini saya rasa bertenaga selepas makan nasik lemak mahal!!! bertenaga sampai tak kuasa nak mkn lunch dan dinner malam kang...hambooiii protes nampak! bukan protes la...tp ni "semua ketetapan Allah s.w.t"...wahhhh jgn sentap2 ye...ni bukan tipu tapi fakta...fakta yg telah disuarakan dari seorang Imam..curlasss!!! Ni yang membuatkan aku bertambah2 'sayang' kat Malaysia!!! 

Ha melalut sudah si nome nih!!! bukan melalut tapi ingin sama2 berkongsi keluhan, kesusahan dan penderitaan bagi mereka yg tidak mampu dan fakir miskin di luar sana :(

Okeh..harini aku nak cerita pasal mak aku! 

Ceritanya begini, selepas pemergian Abah pada 26 Januari tahun nih...mak aku berusaha untuk mengatasi rasa boring, sedih dan kenangan manis2 bersama Abah...so mak penah la meluahkan rasa hati kat aku yg mak nak gi belajar kat sekolah pondok...pd mulanya aku berat hati sgt! sbb aku selalu terbayangkan mak aku kena berdikari nanti...nak kena belajar, pastu nak kena masak dan basuh baju semua...ish tak sangguplah! 

Tapi dalam masa yg sama aku kesian plak kat mak...dari takde buat apa2...lagi baik belajar ilmu2 agama...at least ada kwn2 yg sebaya untuk belajar kan? 

Bila niat kita baik...for sure kesudahannya pun baik! Alhamdulillah Allah membuka jalan mudah utk mak...ada org ajak mak belajar ilmu agama di Dar-Assakinah, Sg Penchala KL...

Ya Allah best betol tempat nih! strategik betol! dekat sgt dengan umah aku...senang aku nak melawat mak nanti...syukur! 

Meh aku stori mori apa yg best sgt tempat nih...aku ringkaskan yer:

  1. Tempat dekat sgt...celah KL je pun...
  2. Sejuk betol tempat nih sbb terletak di atas bukit dan kawasan hijau...udah cam kat Cameron Highland
  3. Dar-Assakinah merupakan banglo besar yg telah diwakafkan oleh Datuk Datin yg baik hati...umah Datuk pun sebelah je dgn tempat mengaji nih...
  4. Ada 3 orang Pak Guard, Ada Hang Kebun, Ada Pembantu bersihkan umah, Ada mesin basuh utk basuh baju, dan Ada catering hantar makan pagi, lunch & dinner (soon derang nak amik tukang masak)
  5. Yuran pendaftaran hanya RM100 jer, yuran tiap2 bulan plak RM400 & duit utk 9 buah buku sebanyak RM160 jer
  6. Ada 6 bilik dan setiap bilik ada bilik air masing2
  7. Air-cond dan kipas di setiap bilik
  8. Ada pegawai kesihatan datang setiap bulan untuk memeriksa kesihatan warga2 emas di sini
  9. Ada ruang makan, ruang tengok tv, ruang sembahyang, kelas dan pejabat di tingkat bawah
  10. Ada kandang binatang ternakan seperti ayam dan kucing (kucing bukan ternakan yer tapi peliharaan)
  11. Ada kebun sayur-sayuran dan buah-buahan

Bukan takat itu jer, byk lagi yer! korang tgk lah sendiri kalau korang berminat...tapi awal2 aku pesan yer!!! tempat ni bukan Pusat Jagaan Orang2 Tua2!!! Awas kalau korang berniat nak hantar mak apak korang atas tujuan malas nak jaga derang! aku hempuk karang!!! lagipun Ustaz yg bertugas kat situ ada tegaskan pasal benda nih sbb byk kes penah happen kat situ...kebanyakan kes pasal anak2 tak nak jaga mak, maka dihantar la maknya kesitu dan si maknya asiklah menangis sampai tak nak belajar, makan dan minum...so ustaz call anak dia suh amik maknya balik...ha gitew!!! ala2 kisah si tanggang moden plak!

Bagi sesapa yg tak tahu tempat nih, sure akan pandang serong kat orang cam aku!  Aku penah kena sound weeiii!!! bunyinya lebih kurang camnilah:

"Zura, sampai hati ko nak antar mak ko kat umah org2 tua yer! Tak kenang jasa org tua langsung!" gitulah bunyinya...takkan aku nak jawab "ni semua ketetapan Allah" so aku pun terangkanlah dengan jelas dan jitu...supaya derang paham apa tempat nih...lagipun mak aku yg beria2 nak dok sini belajar agama...kami anak2 tak penah paksa pun...

Alhamdulillah mak aku seronok sgt dok di Dar-Assakinah nih...tiap2 minggu kami anak2 akan dtg jemput mak...tepon tak yah ckplah...sehari byk kali aku tepon mak...rindu oooo!!! aku takut mak terlupa mkn ubat dan aku takut mak aku tak sehat...sbb tu aku selalu tepon...kalau sempat, balik keje aku singgah hantar makanan kat mak...ala...makanan kudap2 utk mak and the gang! 

oh loper...mak aku merupakan org kedua termuda di situ...yg lain semuanya dah tua2 tau...paling tua berumur 78tahun tapi masih lagi gagah belajar agama...tabik spring aku kat wan2, opah2 dan nenek2 kat sini!!! :D

Anak mana yang tak bahagia kalau tengok maknya happy dan sehat sentiasa kan? kalau korang nak tau...aku adalah insan yg paling bahagia dan bersyukur kerana Mak gembira dpt mendalami ilmu2 agama...tanggungjawab anak2 takkan berakhir disitu jer...insyAllah sehingga ke nafas yg terakhir aku ingin berbakti pada org tuaku! Sekarang...beliaulah Abah dan Mak bagi aku dan adik!  Semoga Allah kurniakan aku, mak, Adik beradik, suami, anak2, keluarga mertua dgn kesihatan yg baik...amin


 
Bagi mereka yg berminat, ni alamat penoh tempat nih...sila2 lah google untuk mendapatkan info yg lebih jelas






Inilah banglo yg sudah diwakafkan oleh Datuk Datin yg baik hati...kan elok camtu kalau org kaya yg byk harta, mewakafkan harta mereka ke jalan Allah dan bukannya membeli Beg Birkin Hermes! huhuhu









 Tempat lepak untuk warga emas masa waktu pagi dan petang...sangkar yg kat belakang tu adalah sangkar ayam dan kucing...mcm mini zoo u!






Inilah dia ruang tamu Dar-Assakinah...kami baru sampai masa nih...baru nak bertanya2 ada kosong ke tak tempat nih utk mak







 Ruang untuk sembahyang berjemaah...nanti ada ustaz2 dan imam2 yg datang berjemaah bersama2 dgn warga emas...cantek dan sgt kemas!






Kelas yg disediakan di dalam Dar-Assakinah nih...tersusun rapi meja kerusi disitu...boleh memuatkan seramai 20org pelajar warga emas..ada air-cond sekali






Ruang untuk lepak sambil tengok tv...santai sgt!






 ada 3 buah meja makan dalam Dar-Assakinah nih...siap ada dapur utk memasak dan peti ais utk simpan makanan...kalau tak selera nak mkn lauk catering...boleh je masak lauk sendiri...terpulang! :D






Ini katil bujang mak! bilik mak kat tingkat atas...ada 3 biji katil dalam setiap bilik...pastu ada almari, air-cond dan bilik air yg sgt luas...manarek bukan?! :D







 kurang jelas plak Jadual pembelajaran mak di Dar-Assakinah...ada belajar Tauhid, tadarus Al-Quran, bacaan ngaji start dari Iqraq 1, ada Qiamulail (betol ke aku eja nih) dan mcm2 lagi la






 with my beloved Mak! sebak hati ni nak hantar mak ke sini...mcm2 perasaan dtg masa tu...tp aku cekalkan hati dan byk2 bertawakal pada Allah...ha ni barulah dinamakan "Ketetapan dari Allah s.w.t" :)






tata mak! nanti Zura jemput mak yer...take care and i love u so much mak!!!

5 ulasan:

Fyda Adim berkata...

dah terjah!!!nampak selesa tempat mak nome belajar..

nome berkata...

fida: thank u darlingggg!!!

memang selesa sgt...jgn mak tak nak balik umah sudah la...ekeke...so far mak takde masalah...ramai yg tolong mak masa belajar...mie pun happy kalau mak mie happy :D

shidine didine rahman berkata...

auntie nak belajar agama jugak... auntie masih bekerja... jumaat sabtu dan ahad ajer boleh join...
boleh ke camtu

shidine didine rahman berkata...

auntie nak belajar agama jugak... auntie masih bekerja... jumaat sabtu dan ahad ajer boleh join...
boleh ke camtu

Zabedah Othman berkata...

Bagaimna cara nak join belajar disitu
Mohon pencerahan
Dari hjh zabedah kakbed@gmail.com
Hp 0122001044