Rabu, 2 Mac 2011

Al-Fatihah

bismillahirrahmanirahim...lidahku kelu...emosi aku masih lom stabil..aku masih terkejut dgn berita yg sgt2 menyedihkan :(

berita sedih nih, aku terima tepat pukul 7pm pada 28hb Februari (Isnin)...aku menerima panggilan telepon daripada mak mengatakan makcik aku Arwah Makcik Junaidah telah meninggal dunia dan sekarang berada di Hospital Ampuan Rahimah Klang untuk dibedah siasat...3 kali aku tanya mak aku psl berita nih..."betul ke mak? cik june ker? mak salah org kot? ntah2 org laen...kan mak kan?" tp berkali2 juga la mak aku bgtau mmg berita ni tak salah...mmg sah makcik june yg meninggal...korang tau apa yg aku rasa bile aku dpt panggilan telepon tuh? aku rasa nak pitam, pengsan, nak menjerit pun ada...aku rasa terkedu sgt2...di tambah plak aku masa tu masih lg ada di KL sbb traffic jam teruk sgt...selalunya aku merempit naik moto...tp ntah camne aritu, aku terbawak keta...rasa terkilan sgt sbb aku lambat sampai ke sepital...x sabar rasanya nak tgk arwah...nak baca yassin utk arwah...

buat pengetahuan korang, makcik aku ni bukanlah Makcik Cancer yg mak aku jaga tuh....makcik aku ni x penah sakit seumo idup beliau...arwah seorang yg ceria, sehat dan byk menolong kami sedara mara...yg aku tau...suami beliau yg menghidap penyakit kencing manis kronik dan sakit jantung...tetapi dah ajal...beliau yg pergi dulu sebelum suami...alahai...kesian pakcik atan (suami arwah)...selalunya arwah la yg sediakan makan minum, membebel suruh makan ubat...tetapi skrg...pakcik atan kena berdikari buat tu semua...

arwah mempunyai 5 org anak...2 perempuan dan 3 lelaki...tetapi kesemuanya sedang belajar di sekolah asrama dan universiti...bertuah arwah sbb mempunyai anak2 yg soleh solehah dan berjaya di menara gading..cuma yg terkilan...arwah tak sempat melihat anak2nya berumahtangga...xpelah..sbb ini semua ketentuan Allah...setiap yg hidup pasti akan mati..itu sudah pasti...

ketika arwah nazak, arwah berada seorang diri di umah...suami arwah sedang melakukan pemeriksaan doktor di Hospital...manakala anak2 plak semuanye belajar jauh2...cuma rezeki arwah sbb meninggal dgn begitu senang dan tenang...sebelum arwah meninggal pada hari Isnin...arwah sempat memohon maaf dgn suami dan telepon anak2 memohon maaf dan doakan kesejahteraan arwah (anak arwah ceritakan kepada aku) mungkin arwah tahu ajalnya sudah sampai...ya Allah, aku yg melihat mayat arwah dgn mata kepala aku sendiri...aku sgt kagum dgn kebesaran Allah...arwah meninggal dalam keadaan tersenyum...jernih muka arwah bile meninggal...itu janji Allah utk hamba2Nya yg beriman...Allahuakbar! masa aku taip cerita nih, airmata aku menitik...sbb arwah seorang makcik, mak, kakak dan adik yg baik...ramai tol yg menziarah, dan sembahyangkan arwah...tak putus2 org datang melawat dan membaca tahlil...alhamdulillah

yg paling aku x leh lupakan...aku sempat telepon arwah khamis minggu lepas sbb sedara mara nak buat kenduri di umah mak aku...aku mintak tolong arwah jagakan mak sbb mak x bape sehat kesan dari eksiden isnin lepas...aku sempat menghantar sms kepada arwah...sms aku berbunyi begini

"salam cik june, malam ni ada kenduri di umah mak...saya nak mintak cik june tolong jagakan mak yer sbb mak x sehat...mak kena eksiden...abah tak sengaja terlanggar mak...saya x dpt nak cuti cik june, mak plak x larat nak masak...jd saya mintak tolong cik june tolong mak yer..insyAllah mgu ni saya balik tgk mak abah"


yg ni plak makcik aku reply

"As salam...makcik dah ckp dgn mak tadi, tp dia kata takpe maktam akan dtg tolong. Dia kena masak juga sbb mak anjang (makcik aku yg kena cancer) pun ada. Makcik dah pesan kalau tak bole jangan paksa diri. Kita doa agar mak tak apa2 dan cepat sembuh. Ateh (mak aku) tu menjadi sumber kekuatan dan harapan makcik sekeluarga dan juga adik beradik yang lain. Kami semua sayang Ateh (mak aku). Semoga Allah swt merahmati mak dan abah zura sentiasa...Amin"


dan ini sms yg aku balas utk arwah

"Saya sayang cik june sampai bile2...saya minta maaf kalau ada terkasar bahasa yer cik june..saya kesian tgk mak abah camtu...lagi2 saya dok jauh camni...kalau boleh, saya nak sgt jaga mak abah dan mak anjang tp tu la saya mempunyai keluarga mertua yg perlu dijaga...luah mati mak, telan mati bapak...bersyukur sgt sbb ada sedara mara nak tolong mak...lega saya dengar...thanks ye cik june"


dan ini adalah sms terakhir arwah kepada aku...ya Allah kuatkanlah semangat aku sbb aku rasa sedih sgt2 bile baca sms arwah...akan aku simpan sms ni sampai bile2 :(

"takpe zura...makcik tau zura anak yang baik. Mak mertua pun kena layan juga. Nak kena jaga hati juga. Makcik takde pengalaman bermak mertua. Tak pandai nak advise zura, tp makcik yakin zura dpt mengimbanginya dgn baik. Salam dari Makcik"


maaf kawan2...aku tak boleh teruskan lagi citer nih...aku x dpt mengawal emosi aku yg tgh sedih nih...apa yg aku boleh katakan...aku sgt2 merindui arwah...sukar utk melupakan arwah yg begitu byk berjasa kepada kami sedara mara...kehilangan arwah amat dirasai...semoga roh arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

AL-FATIHAH UNTUK JUNAIDAH BT JAAFAR

18 ulasan:

oYa berkata...

al-fatihah.... sedihnyer....teringat saat menerima pggln tel bgth arwah tunang meninggal

ct hajar berkata...

Al fatihah,smoga rohnya dicucuri rahmat & dtmpkan dikalangan mereka yg beriman

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

al-fatihah
semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman

Mrs. Simplicity berkata...

me sedihnya :(( Al-fatihah...

A.I berkata...

Allah...sedihnya =(

Al~Fatihah utk arwah..

mamashasha berkata...

al fatihah,,takziah me...maaf tak sempat answer call on that day...menitik air mata membaca entry ini....semoga rohnya ditempatkn dikalangan yang beriman..

Lyana Mansor berkata...

al fatihah..yana pun nangis bace...huhuuhuhuh

Mummy NA berkata...

Al Fatihah..semoga rohnya di tempatkan dikalangan insan beriman

nome berkata...

oya: takziah tuk oya jugak :(

nome berkata...

cthajar: thanks ct :)

nome berkata...

tinie: thanks beb

nome berkata...

alya: aku pun sedih gak beb...xpelah...redha dgn ketentuan Allah...semoga roh arwah dicucuri rahmat..amin

k.ai: thanks sis...

nome berkata...

bed: thanks ye bed..its ok bed..aku tau ko pun sibuk menguruskan keje dan shasha...so shasha camne yer? hope dia ok...get well soon shasha..sorry bed, x sempat nak bersms dgn kamoo sbb aku masih lg di peringkat kesedihan..sorry geng :(

nome berkata...

lyana: thanks lyana..jgn kata lyana sedih tau..akak lg lah...padahal baru pas borak dgn dia mgu lepas...tp akak lega sbb sempat mintak maaf dgn arwah...al-fatihah utk arwah

noor soadah: thanks sis...semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...amin

ellin_ibu_awathif berkata...

assalam..

nome, salam takziah dr aku sekeluarga...harap ko tabah..semoga kita sama² ingat mati tu akan sampai jua x kira usia, tpt & masa

nome berkata...

ellin: assalam

thanks beb...betol ckp ko...sama2 kita beringat tentang kematian yg tidak kenal usia, tempat dan masa....

Madihah berkata...

sedehnye kak nomy :( kita tak sempat jumpe dia pun.. takziah utk family kak nomy and alfatihah utk puan june.. Jasa dia kat uitm takkan dilupakan..

nome berkata...

madihah: sedey kan? sob sob...akak pun terkezut gak dik....tp dah ajal dia sampai kan...semoga rohnye ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

ramai gak org2 uitm dtg menziarah arwah..alhamdulillah...

Al-Fatihah utk arwah