Rabu, 23 Februari 2011

Mak Aku Kemalangan :(

pagi semalam, mak ada kol aku kata nak dtg umah...mak datang sbb nak tgk leesya, dan nak mintak tolong bibik urutkan mak...so aku pun ckp oklah mak...mmg saya suka sgt mak abah dtg umah...dok situ terus pun xpe...saya rela makkkkkkkk :D

then sesampainya aku kat umah lebey kurang kul 8.30 malam (ater merempit yer) terkejut aku tgk mak jalan terhenjut2...aku terus tanya mak, nape mak? tp mak aku kata xde apa2...terseliuh sket jer...aku ckp xkanlah terseliuh sampai jalan terhenjut2 camtu....terus abah bersuara, abah tak sengaja langgar mak ko semalam (isnin)..masa tu abah gostan keta, x pasan mak ko kat belakang...then abah gostan...gostan yg pertama...mak terhantuk sket, then abah x dengar, abah gostan kali kedua sbb nak elakkan benda kat dpn keta...masa gostan kedua tu la...mak aku termasuk bawah keta...teruk gak la...benda tu bersimen, so badan2 mak aku abis calar balar dan bengkak2...lutut mak belah kiri terkoyak sket

aku apa lagi...teruslah suh mak aku pack barang menuju ke klinik...kalau perlu ke sepital, aku akan hantar ke sepital...aku bawak mak pegi ke klinik peberet aku di Sg Buloh tuh jmpa Dr Maslinor (doctor terbaek yg penah aku jmpa di muka bumi nih) lepas dah citer semua...doc tu mmg terkejut sgt...dia terus buat full check kat situ...alhamdulillah mak xde patah2 tulang atau retak mana2...mmg miracle...syukur sgt2...tisu koyak pun xde...so doc bg ubat surut bengkak, antibiotik, dan ubat cuci luka...after a week, refer doc balik tuk rawatan lanjut...doc nasihatkan mak aku rehat...tp nak rehat camne kan? ate menjaga makcik aku nih..

naik geram la dibuatnya...xkanlah mak dah sakit2 camni, dah x larat nak bangun masak nih, masih nak jaga makcik lg...so makcik2 aku yg lain tu watpe...xkan dok mengangkang jer kan...kenalah ada rasa tanggungjawab sket!!! kalau ayat2 smlm, aku masih leh cool lg...tp kali ni no more! kalau derang ada hati perot, ada hotak, korang leh volunteer jaga mak anjang nih...xkan semua mak aku gak yg nak jaga...sampai nak gi sepital x leh, nak gi kedai x leh...bengang la aku nih!!!

sebelum perang molot berlaku, sebaiknya bertolak ansur sket...mak aku tuh bukannya larat sgt yer...abah lagi la...mmg x larat...tp derang tu berlakon buat2 larat sbb x nak mengeruhkan keadaan...spttnyer time2 derang dah pencen nih....derang dah bersenang lenang dok umah, berehat, bercoti, main dgn cucu2...ni tak, mengerah tenaga jaga org sakit, ulang alik dari semenyih ke sepital KL nak antar makcik buat rawatan...gilir2 la kan...kalau 2 minggu kat umah mak aku, then rotate plak ke umah org laen...so ada chance la mak aku nak berehat...tp yg lain2 nih....semua cuci tangan...

siap request suh mak aku wat kenduri tahlil malam jumaat esok kat umah mak...alasan sbb ada makcik aku dari penang nak datang...apa ke jadahnya!!! mak aku baru pas xcident, nak kena masak plak ker?! igt sket...WHAT U GIVE U WILL GET BACK!!! kalau bukan arini, esok lusa pasti ada...Allah bayar cash yer :D

x kisahlah korang (sedara mara) nak ckp aku ni molot cam hapa, janji aku dah jalankan tanggungjawab aku sbg anak...selebeynya LU PIKIRLAH SENDIRI!!! ^_^

nota sipi: aku dah penat menahan segala masalah yg melanda family aku...sekali dua aku baik lagi...tp kalau dah beribu2 kali jd camni, dan sorang pun x berubah perangai...ibarat mencurah air kat daun keladi la...semuanya dah naik lemak! yg anak2 makcik aku ni pun tegor2lah sket pangai mak memasing....ke korang yg hasut mak memasing jgn jaga mak anjang nih????!!!


malam td leesya bukan main soker dpt jumpa geng kat klinik tuh, siap main kuda2 lg dgn budak lelaki nih...ewah2....leesya ni best fren anak Dr Maslinor...doc tu dah anggap leesya cam anak sendiri :)


main dan main


mak dan abah menunggu giliran...cian abah sbb terasa kekesalan beliau tak sengaja terlanggar mak...abah skrg ni kurang pendengaran sbb byk mkn ubat sakit jantung...mak plak, walaupun dah sakit2 camtu, masih gigih lg nak jaga makcik...hanya Allah je yg dpt balas budi dan jasa mak dan abah

16 ulasan:

Ryn berkata...

alhamdulillah..cepat2 recover la mak ko ye..sok dah sihat sikit bawak2 pi berurut plk...

i like dr maslinor also...tekan like 1000x ni...hahahahaha..

hat kenduri tu kasik postpone takleh ke..ater dah sakit tkkn nak kerah gak kederat mak ko tu soh masak bagai..adoi laa..hope yg lain leh consider laa ngn kesihatan mak pak ko ni mie..

komen lain, nnt aku sms ko ye..takleh komen sini..

Alyn Aellynn berkata...

sabar ye nome. insya'allah segala urusan di permudahkan. ada hikmah sebalik dugaan ni.

A.I berkata...

Allahuakhbar!!! sib bek la mak kau x cedera yg serius. Nome, aku rasa baik kau bincang ngan makcik2 kau tu sume secara baik. At least, gilir2 le tlg jagakan. Mak ngan ayah kau dah x sihat. Tak leh paksa badan tu. Nnt sendiri yg mudarat =(

suhida berkata...

aduh nome....ngeri aku dgr..na jadi cter boleh terlanggar 2 x pulak tu.klu aku jd doktor pun terkejut.

Mummy NA berkata...

moga mak cepat sembuh...insyallah all be ok..doa buat mak..hmm..xpalah dugaan ALLAH semua tu ya nome sayang...kuatkan semangat..sbb awak insan dipilih oleh ALLAH untuk melalui semua ni..bermakna ALLAH sayangkan awak dan keluarga awak..:)

nome berkata...

ryn: insyAllah ryn, pasni aku akan bawak mak gi berurut...aku pun nak dok sana pasni sbb nak tlg jagakan derang...aku harap sgt family mertua aku paham...x yah la derang nak cemburu2...

dr maslinor mmg superb :D aku mau tekan like satu juta lah!

aku dah slow talk dgn kazen dan makcik2 aku psl kenduri nih, baru td derang sms..kenduri tu jalan spt biasa...tp semua akan tolong...alhamdulillah...

aku menanti komen seterusnye dari kamoo from sms yer :)

nome berkata...

aellyn: aku redha lyn...setiap apa yg berlaku adalah dugaan daripada Allah...Allah menguji kepada hamba yg Dia pilih...semoga aku sefamily sabar menghadapi segala dugaan yg Allah bg...amin

nome berkata...

k.ai: bg kita yg muda2 nih, mmg x bape seyes...tp bg warga emas cam mak aku...aku rasa seyes gak kot ate mak aku ni ada mcm2 penyakit dlm badan...tulang pun x bape kuat...badan makin kurus...kecian aku tgk...sekali kena henyak dgn proton waja...mmg sakit badan la...cian dia...abis badan calar2...lebam sana sini lak tu...nak nangis aku dibuatnya....kalau la laki aku ni byk duit, dah lama aku benti keje jaga mak apak aku..aku pun sanggup je jaga mak anjang aku tuh :(

nome berkata...

sue: ok aku ringkaskan cerita yer...

gostan pertama, mak aku dok menyangkung tanam pokok bunga...masa tu ada la dlm beberapa langkah dari belakang keta..then apak aku tak perasan sbb mak aku tgh dok nyangkung..so apak aku tergostan keta...kebetulan plak ada menda yg halang kat dpn keta...so apak aku gostan...yg pertama mak aku terhantuk sket..tp gostan kedua..apak aku terlaju..terus terlanggar mak dan mak termasuk bawah keta...gitulah citernya...

doc terperanjat oooo...seriau dia dengar...doc ckp mak aku ni jenis kuat...hanya lebam2 jer...patah2 lgsg xde...

tp cian gak kat apak aku tuh, rasa bersalah tak abis2...

nome berkata...

noor soadah: thanks sis! aku pun berfikir camtu gak...Allah menguji hamba yg Dia pilih...semoga aku dan family tabah melalui dugaan yg Allah bagi...insyAllah...amin

Jue @ atanayuiman berkata...

alhamdulillah xder pape cedera yang teruk.. kena selalu urut gaks nie.. at least 3x supaya badan tak sakit2.. hopefully k.nome baik secepatnya yea..

nome berkata...

jue: syukur jue...alhamdulillah xde apa2 yg memudaratkan...bibik akak dah tolong urutkan semalam dgn harini...pasni kena repeat lagi sampailah badan mak akak selesa...semoga mak akak sembuh cepat...amin

Mrs. Simplicity berkata...

tak dpt imagine lagi mcm mak ko bole terlanggar tuh. kalau dgr cite ko mmg ngeri beb. mmg kuasa Allah mak ko takde apa2. syukur sgt. hope ok saja. patut mak ko kena rest tu. toksah buat kerja berat. alang mak aku yg remove lipoma je masih lg rasa sengal2 sampai skang me, inikan pulak mak ko. harap ada la pihak2 sepatutnya amik alih tugas jaga mak anjang ko ni. mcm opah aku selalu mak aku jaga, selagi mak aku tak betul sihat and fit, opah, makcik aku yg jaga. gitu la kekdahnye adik badik. bukan tala kat org lepas tu goyang kaki. sekarang senang mmg x ingat sape2. esok2 dah susah, adik badik gak yg dicari. so, give and take la patutnye ye. ish, sian mak ko... :(

nome berkata...

alya: alhamdulillah beb..syukur sgt2 sbb mak aku xde cedera teruk...tp aku punye cuak, x yah ckp la...sampai skrg aku seriau

tol alya...mak aku ni pandai berlakon...benda sakit, mak aku bilang x sakit..mak aku ni jenis kuat tahan sakit...operation dah 9 kali, kaki masuk besi akibat xcident moto lagi, pastu kaca masuk kaca lepas keta amk aku berlanggar dgn keta lain lg...mcm2 la mak aku penah alami...tp mak mmg strong..aku pun x sekuat cam mak aku..kalaulah faizal byk duit, mmg aku sanggup benti keje jaga mak abah together dgn makcik aku...inilah masanya aku nak balas budi dan jasa derang membesarkan aku...rasa kesal sgt bile aku x dpt nak tolong ringankan beban mak abah...ntahlah...sampai ke arini aku rasa down jer :(

psl makcik2 aku yg lain...aku? NO KOMENNNN!!!!!!!!!!!! SENDIRI MAKAN PENGAT, SENDIRI MAU IGT! (terCAPS LOCK plak...mau tak caps lock...aku geram plus marah plus bengang)

Norsi berkata...

aduhlahh.. siannya mak mie. abah mie pun mesti rasa bersalah tu. tp ye la kan.. benda nak jadi.

mak mie dh blk semenyih ke? kalo dok umah mie bole la bibik tolong tgk2kan.

pe pun semoga cepat sembuhnya yerk.

nome berkata...

norsi: abah mmg rasa bersalah dari hari yg dia langgar tuh....mie dah pujuk abah...benda dah nak jd kan..yg penting mak tak teruk mana...but still abah rasa terkilan...sib baik aritu abah tergerak nak dtg umah, so teruslah mie bawak dia ke klinik..kalau dibiarkan, sure lg teruk...

mak mie skrg ni dah dok semenyih...adik mie yg dok serdang sbb baru kawen..mie lg suka kalau mak ngan abah dok dgn mie, leh mie jaga derang...tp tu la...mak kan tgh jaga makcik mie yg cancer tuh...tu yg menyebabkan mak rasa serba salah dok umah mie...cian mak :(

nway thanks norsi..take care tau