Rabu, 1 Disember 2010

Entry sambungan - tips kuruskan badan

aku terpanggil utk membuat satu entry khas bile ada sahabat yg pertama kali komen di blog aku ingin mengetahui cara aku mengurangkan berat badan...thanks kepada Puan Ina @ az rina a.k.a jaijina kerana sudi meninggalkan komen pada entry "Makanan Tengahari Saya" sblm nih...rasa formal plak ayat2 aku nih...ekeke....

Spt org laen, saya mmg dah lama aim utk berbadan langsing dan kurus supaya saya dpt kelihatan cantek depan somi, disamping utk mengeratkan lagi hubungan somi isteri..ekeke..selain itu, saya juga ingin kelihatan yakin bile ditempat keje mahupun bergaul dgn kwn2...saya juga bakal berdepan dgn pelbagai masalah penyakit keturunan sebelah ayah dan emak spt jantung, kencing manis, dan darah tinggi, jd apa salahnya kalau saya hendak turunkan berat badan utk menjaga kesehatan...tol tak? jd saya nekad, saya teruskan niat saya dgn menggunakan saluran yg betul...saya berjumpa doctor pemakanan dan kesehatan diet....saya mengutarakan masalah saya satu persatu kepada doc...daripada doktor tu, saya dapat jadual pemakanan harian dan jumlah kalori yg perlu saya ambil utk sehari, then kira BMI...amik rekod berat sebelum dan selepas, doc sarankan saya kerap melakukan exercise sekurang2nya satu jam sehari...alhamdulillah dlm masa sebulan seminggu saya berjaya kurangkan berat badan saya 15kg...antara yg saya amalkan:
  1. Minum air masak sebanyak mungkin dan hanya pada waktu siang sampai la pukul 7mlm...dan selepas itu, jgn minum air byk sgt sbb takut perot buncit...
  2. Makan malam sebelum pukul 7.30 malam...kalau lapo jugak, amik buah dan biskut sekeping dua utk lapik perot...mula2 senak gak nak wat camni..nnt lama2 dah imune...
  3. Jgn sesekali skip breakfast sbb breakfast sgt penting utk start metobolisma...
  4. Jgn minum air bergas dan air berais...saya pun x leh terima mulanya sbb saya ni penggemar minuman sejuk lagi2 kalau air ais dan bergas..tp slow2 kayuh..nanti lama2 kita terbiasa...
  5. Byk makan buah dan sayur-sayuran
  6. Buatlah exercise sebanyak yg boleh...doc cadangkan 1jam sehari...tp saya buat sampai 2 jam...ekekeke...
  7. Kalau dok umah apartment mcm saya (tingkat 6), saya lebey suka gunakan tangga daripada lift..org ckp kalau rajin turun naik tangga dan berbasikal atau berenang..berat badan senang turun...wallahualam..
  8. Displin tentang bab2 makanan sgt2 diutamakan...elakkan makan makanan berlemak, berkrim, berkarbohidrat tinggi...bykkan makanan berprotein tinggi spt ikan dan tauhu...dan kurangkan makanan berdaging...nafsu makan kena sekat kaw2 punyer! sila la meleleh air mata bile lihat makanan time2 raya, buffet2 hotel dan seangkatan dgnnya...huwaaaaaaaaa!!! tp bile dah nampak hasilnya (berat menurun)...anda akan rasa teruja dan seronok tidak terkata...percayalahh!!!!
saya rasa itu je kot tips2 dari saya...saya tidaklah sehebat org laen yg kaw2 jaga berat badan...saya biasa2 jer....rasa bersyukur sgt bile berat dah menurun...walaupun lom mencapai target...tp saya puas hati...alhamdulillah...so to Puan Ina @ az rina a.k.a jaijina, saya mendoakan semoga saya dan anda termasuk anda2 diluar sana yg berazam nak kurangkan size baju daripada XL kepada saiz S or M berjaya hendaknya...amin

kalau ada lagi tips2 utk kuruskan badan, bleh la kita berkongsi bersama...papahal kalau ada salah silap mengenai cara saya kuruskan badan, sila komen yer! thanks semua...

Gambo Semalam


Gambo saya arini...jemput makan...ekeke...

13 ulasan:

Mummy NA berkata...

mie...kan..aku pun diet mie..tapi x kurus kering pun...sengal jek kan..betul after 7 jangan amik nasik dah amik buah-buahan sahaja...

nome berkata...

kak noor: weeiiii badan ko dah ok la kak...badan ko dah cantek dah tuh...nak diet apa lagi? kang leper jer...x psl2 kena tiup dgn angin...kahhhhh...

mamashasha berkata...

nome....bravo! aku kagum...sgt2 kagum dgn kegigihan ko me....aduhai bila la aku nk start ikut langkah ko ni...azam 2010 tinggal 30 hari je lagi ni..bole cecah ke? mungkin tidak.....kahhhh
anyway me teruskan berusaha...i followwwwww.....

A.I berkata...

GO NOME GO! (^_^)

makin kiut la kau lepas ni. i know u can do it!

nome berkata...

bed: dah lama ko x hapdet blog bed...rindu plak dgn komen2 dan citer2 ko bed..aku paham ko bz ya amat skrg...bile2 masa ko pree, hapdet yer...

alhamdulillah bed, dah membuahkan hasil selepas aku berdiet...aku tau ko pun boleh bed...aku akan support ko dari belakang..aku nak impian kita bersama akan tercapai menjelang 2011 nnt...insyAllah...

nome berkata...

kak ai: THANK U! THANK U!! thanks kerana ko sokong aku dari belakang...ailebiu!!!

insyAllah i can do it!!!

Faizaharis2 berkata...

salam kenal....

sedang berdiet juga ek?...saya pun...tp baru nak start...harap2 berjaya laa...

thanks sudi share tip diet tu.. :D

peah @ peps berkata...

wahhh..sangat2 dah komited ni...good luck babe...

New Entry: Money And I
New Entry: Edaran Eighteenth Annual General Meeting Snapshots

nome berkata...

faizaharis: salam perkenalan dari saya...thanks sudi tinggalkan komen kat entry mie...

gud luck iza! semoga suksess diet hendaknya...moh kita berdiet utk kesehatan...

kalau iza ada tips2 diet yg lain, bleh kongsikan dgn mie...sharing is caring...kan iza kan? ekeke...

nome berkata...

peps: thanks peps...hope azam nak kurus ni tak tinggal azam camtu jer...tgh aim nak kurus...wish me luck beb!

Alyn Aellynn berkata...

nome,,,

aku dah pasan entry mase bday kawan ko
aku nampak ko dah kuwussss

jelesnyer... meh la date kasik tips. aku banje ko air kosong kat kedai Pakcik bwh tu, roger aku eh.. e_ellaine@yahoo.com.

bubyeeeeeeee

Tanpa Nama berkata...

Hi there, I discovered your blog by means of Google whilst looking for a related topic, your web site came up, it
appears good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, just became aware of your blog through Google, and located that
it is truly informative. I'm gonna be careful for brussels. I'll appreciate if
you proceed this in future. A lot of folks will probably
be benefited from your writing. Cheers!

My website ... heavy plant maintenance KwaZulu Natal

Tanpa Nama berkata...

It's amazing to go to see this web page and reading the views of all colleagues regarding this article, while I am also eager of getting familiarity.

Have a look at my page: digital printing Western Cape