Selasa, 3 Mei 2011

Percutian Tidak Dirancang Episod Mula & Akhir

Hari jumaat lepas aku amik half day petang...bawak kenderaan aku gi servis...maka melangkah la aku dari opis ker Proton Balakong...selalu wat servis kat situ...abis jer servis, aku singgah jenguk mak abah kat Serdang...motip adalah untuk layan Wedding Kate & William...sempat ko! kahhhhhh...cantek tol Kate...aku minat gown wedding dia tuh...simple tp klasik..nice sesangat! dan dia sgt la gorjes / gorgeous!

tibanya Hari Sabtu, bermulalah percutian family yg tidak dirancang...aku dan bibik bangun pg2 lagi buat bihun goreng, pastu goreng nugget dan ayam dibuat bekalan...tp destinasi lom decide lagi nih..aci cenggitu? ekeke...tiba2 mentol kepala aku menyala, maka decidelah kami sefamily gerak ke Cameron Highland...cuaca cantek! tak panas tak mendung! so gerak dlm kul 10pagi...the worst part cuti tak dirancang nih adalah Accommodation...non booking yer! redah semata...ada hotel...tinggal la kat hotel..kalau takde hotel, tdo la dlm keta atau masjid...wakakakaka...redha je la!

mula2 perjalanan, leesya bukan main sonok mengunyah...apa taknya byk jajan (keropok, pringles, cokelat, gegula) aku standby dlm keta...air mineral berbotol2, plastik muntah pun aku standby gak...kot2 ada yg nak terbeluwek dlm perjalanan...

on the way nak ke atas tuh, aku guna jalan Tapah (jalan lama)...syok layan perkampungan org asli..sambil2 tuh nak singgah benti kat Lata Iskandar (kawasan air terjun)...lama gak la perjalanan, jem x hengat kat highway...percutian cari pasal namanya...sbb pegi time Peak Season...ish3x...

sampai je kat Cameron dlm kul 3ptg...so jalan2 cari hotel dulu...cari punya cari..dptlah hotel 3bintang..biasa2 jer...rege hotel ni kalau bukan time Peak Season cuma RM140 hengget semalam...tp bile time Peak Season...rege hotel ni melonjak jadi RM300 hengget semalam...huwaaaa...maka terketar2lah tangan ini menghulur $$$...nasihat aku pd kwn2...sile jgn tiru cara percutian aku ini, melainkan korang ada Corporate Rates kat hotel situ...ok kwn2?

lagi satu, masa korang nak bercuti nih, tgk cuaca dulu...kalau perlu, gi jumpa Bomoh Hujan..kahhhhhhhh...kenapa aku ckp camtu? sbb aku sgt2 MENYESAL pegi time cuaca kadang2 panas...kadang2 hujan...huwaaaaaaaaaa!!! masa pegi cuaca cantek jer...sampai atas, hambik ko! hujan semedang..haih! menyesal tak guna...tembak tak kena...maka layankan jer...

lepas dah check in hotel, terus terjah pasar malam Brinchang...umang ai! giler best! giler murah! giler panjang! aku geram tgk sayur mayur kat situ...rambang mata weii! aku dah siap2 beli stok sayur sebulan...kahhhhhh...pastu repeat mkn strawberry cokelat byk2...satu cucuk 2 hengget...3 cucuk 5 hengget..mana nak dpt kan? so sebat la sampai tekak terik...keh keh keh...

disebabkan cuaca hujan semedang, so kami tak sempat nak terjah Bee Farm & Ladang Teh...petik strawberry pun tak boleh sbb hujan...syg tol! xpe, next time terjah lagi..so apakata kita layan gambo..sambil tgk sambil citer...

HARI JUMAAT

keta ku diservis


dah abis servis, lepak umah mak sambil layan wedding Kate & William


HARI SABTU

pagi2 sabtu kami gerak ke Cameron...


bukan main sonok leesya makan jajan...



time ni singgah Lata Iskandar



sampai2 jer terus terjah restoran...lapo ooo sbb cuaca sejuk ya amat...padahal bawak je bekal...kahhhhh



kiri kanan jalan, berlambak jual brg2 strawberry...bantal la, selipar la, baju la..buntang mata



lepas dah check in hotel, terus jalan kaki ke Pasar Malam Brinchang...korang tgk buah oren tuh..bapak besar..murah weiii...sampai aku loper bape harganya...kahhhhh



strawberry tak yah ckp la...boleh dikatakan setiap gerai ada jual buah nih...giler best! aku beli 10 kotak kot...aku beli kat lain2 tempat...



yang ni mmg aku kagum...tak penah nampak kat kl...ni pestime aku tgk buah Jambu kawen dgn buah epal..nama femes buah ni Jambu Epal...sedap gilos! seketul 5 hengget...aku beli 2 ketul..wat rasa2...sedap ya amat...pasni aku nak beli byk sket buat makan kudap2...bile la tu ek?



inilah buahnya...kalau korang pegi, jgn lupe beli buah nih..pasti korang tak menyesal..sedap



byk2 makanan yg dijual, sarang dan madu lebah ni jd kegemaran aku...mula2 cuak nak try, tp sekali try...repeat 5 kali yo! madu tu tak perit bile ditelan...sedap...satu 2 hengget...3 cucuk 5 hengget...jgn lupa try k...mkn dgn sarang2nya sekali...sedap yo!



yg ni of koslah aku repeat 20 kali...rugi tak repeat byk2...strawberry celop cokelat..1 cucuk 2 hengget...byk $$ melayang kat makanan...sekali sekala xpe..jgn berkala2 yer...


dah celop cokelat, dibalas plak dgn white choc...so nikmatnya mmg sampai ke siku...perghhh!!! terliur2!


jgn lupa try yer



ini baru round pertama...ber round2 aku mkn...



kalau dah namanya perempuan, bunga warna warni ni sure korang tertarek utk membeli...tp aku tak beli...en somi yg belikan...dia beli sampai 4 set utk aku...murah weeiii...satu set tu ada la dlm 3 bungkus...baru 10 hengget...


bunga2 kekwa


lavender...cantek ooo! pepel mataku memandang



en somi belikan 2 set rose...dan 2 lagi set bunga yg sudah diawet...boleh tahan sampai 1 tahun...



segala cenderamata utk dibawak balik



aku beli teh cameron mcm2 perisa...2 kotak 10 hengget...aku sapu 4 kotak...cukup la tuh...bagi2 kat family



disebabkan cuaca sejuk, so aku belikan leesya sarung tgn dan topi tu kat pasar brinchang...murah jer...topi tu baru 12hengget, sarung tgn tu 8 hengget...padankan dgn baju sejuk dia kaler pink


igt anak je yg sejuk, sekali bapaknya pun sejuk...so belilah tutup telinga ni wat ole2...rege hanya 8 hengget...



antara ole2 yg dirembat


HARI AHAD

pukul 9 pagi, kita breakfast dulu



leesya yg masih mamai...



on the way ke destinasi yg pertama...ke Pasar brinchang dan ke ladang strawberry


pegi tempat taman sayur-sayuran...segala keturunan salad yg ditanam...



3 aneka salad..baru 5 hengget



ayah dan anak



tingin nak beli bunga ni...tp keta sudah penoh...so lupakan la psl nak beli bunga...next time



bibik yg mabuk tak abis2...bile tang bergambo..terus cergas...ewahhh!!!


leesya yg kesejukan...mengantuk pun ye gak


tongkat dagu nampak :D



kami sefamily...love this picture


bibik dan aleesya



geram tgk buah nih



bibik yg teruja pegang buah strawberry...mati2 dia kena tipu dgn aku..aku ckp pokok strawberry nih cam pokok mangga...kalau nak petik, kena panjat...dia percaya bolat2...kahhhh..jahatnya aku! ala gurau2 jer...



kalau aku tau aiskrim strawberry malaysia ni sedap nak mampos...aku beli byk2...sebatang singgit jer...aku beli 4 batang...pastu bile nak beli lebey, dah abis...huwaaaa!!!



gemok2 bunga nih



eh eh baru aku pasan..byk plak gambo dia dari aku...ewahhh...tak boleh jadik nih...


ramai tol manusia bile time coti2 nih...nyesal di hati...bile nak beratur beli makanan...bukan main seksa lagi...



antara menu makanan yg berstrawberry



aku paling minat sundae strawberry nih...satu RM6.90...aku beli dua sbb nak mkn puas2...


mkn kudap2 sebelum makan betul2



balik umah, terus bukak peti sejuk rembat strawberry...ada yg masam dan ada yg manis...hat merah gelap ni yg manis punya..sekotak 12 hengget...besar weeii...tak caya?



korang tgk tuh...besar tak? sedap lak tu..manis nyum2



si nome kalau susun bunga, ya ampun...cam pasu pecah...ada yg pendek, ada yg tinggi..salah potong la katakan...janji berbunga...keh keh keh



aku pilih kaler pelik2...kalau setakat merah, dah biasa sgt...so aku pilih kaler pepel and blue...2 set bunga rose...dan 2 set bunga awet aku lom masuk pasu lg

4 ulasan:

Mrs. Simplicity berkata...

babe, point is highly noted. hotel udah booked. sure pack gak sebab peak season. heaven nye me bab makan kat sana. then semua pun fresh. akan aku try semuanya. harus spend RM lebih jugak :D souvenir pun murah2 semua eh. berbaloi. suka2. tak saba lak nak kesana. tgk korang pun happy.

p/s : en faizal bagi bunga ros tu sgt la cantik combination color dia. suka jugak! :D

nome berkata...

alya: wahhh tak sabar nampaknya nak gi bercuti..enjoy tau! hope everything berjalan lancar..jgn jd cam aku...bile ujan semedang, maka plan yg dirancang tak kesampaian :(

souvenir murah2 weiii...rambang mata ko nnt...aku giler magnet peti sejuk tuh...semuanya nak...utk bebudak lg syok, harus bawak $$$ lebey...kalau gi ari biasa, berlambak hotel ko bleh pilih...kalau ari luar biasa cam peak season...harap maap la beb..sure penoh...

ko soker ek kaler bunga tuh? aku lagi la suka...taste kita serupa la..

Mummy NA berkata...

yummy sedapnya nakkkkk nakkk....

nome berkata...

noor soadah: jom aku belanja ais krim lunch nnt...