Rabu, 16 Disember 2009

Meraikan Anak2 Rumah Titian Kasih (RTK)

kat entry sblm ni, aku ada mention sbb musabab aku x masuk opis ari senin lepas...ini disebabkan, aku dpt email invitation untuk menjadi volunteer buat charity...dato2 kat sini sudi menaja untuk menghiburkan anak2 yatim, ibu tunggul & kurang upaya
maka dgn itu, ari isnin baru ni 14 dec...kami meraikan lebih kurang 80-100 org anak2 yatim dan ibu tunggul...kami membawa mereka berhibur ke Aquaria...tersentuh hati aku melihat anak2 yatim dari umur 7bln sampai 19thn...sebak sgt hati aku...aku ni nama je badan besar..tp jiwa kuman tol...udah jd neng yatimah aku...huwaaaaaaa....
ada 3 buah bas persiaran utk membawa mereka ke convention centre klcc...bagi mereka breafing dan bahagi2kan anak2 yatim bersama kami as kakak2 dan abg2 angkat sepanjang lawatan tu...aku sgt terhibur dgn keletah derang....sket sebanyak membuatkan aku insaf dan bersyukur kerana ada org yg lebih susah dan menderita dari kita....ya Allah, sesungguhnyer aku bersyukur dgn segala kurniaan yg Kau berikan kepada aku...
bayangkan bile bebudak tu bercerita ttg mak ayah derang...ada mak ayah yg kena hukuman gantung atas kesalahan mengedar dadah, ada yg membunuh diri disebabkan bebanan hutang...ada yg dirogol oleh manusia yg kejam dan terpaksa meninggalkan anak di rumah RTK nih...ada yg meninggal sbb eksiden dan bermacam lg histori ttg parents derang...aku hanya mampu mendengar dan menangis sbb memikirkan betapa kurangnyer mereka mendapat kasih sayang ibu dan ayah...aku sendiri kagum melihat ketabahan mereka dan mereka dari kecik terpaksa hidup berdikari...
lepas ke aquaria, kami menjamu selera kat impiana hotel...bayangkan derang x penah rasa makanan sesedap camtu..sampaikan mereka menangis nampak byk sgt makanan...aku dah sebak sgt masa tu...aku suapkan derang mkn, amikkan makanan derang...sampai ada sorang budak tu leh tambah makanan 8 kali..pastu berulang2 mkn ice cream...mkn strawberry coklat...masa taip ayat ni pun aku dah leleh air mata...teringatkan derang....ya Allah kuatkan la iman hamba Mu ini...bile tiba masa nak balik, ada beberapa budak bawah jagaan aku, dtg peluk dan merayu aku tuk mengambil derang menjadi anak angkat..kalaulah aku mampu, akan aku amik sumernyer tuk aku jaga dan bagi kasih sayang...aku sygkan derang...walaupun pertemuan tu hanya sementara, tp aku rasa aku rapat sgt dgn mereka, berkali2 aku peluk dan cium mereka..begitu juga dgn ibu2 kat situ...sepuas2nyer aku menangis dan berkali2 aku dipujuk kwn opis tuk tenangkan diri...x sanggup aku berpisah dgn mereka yg masih kecik...
korang tgklah kegembiraan yg derang rasai, cuba korang selami penderitaan mereka, sekirannyer korang mampu tuk menderma, dermalah...sesungguhnyer tgn yg menderma lagi baik dari yg menerima...aku dah x bleh nak teruskan ayat aku nih...asik nak nangis jer...
terlupa plak aku nak bgtau, kalau korang nak tau, rumah RTK ni penah masuk tv9 rancangan GADIS MELAYU...hos rancangan tu ADIBAH NOOR...














































































9 ulasan:

~chekuna~ berkata...

bagusnya dapat join aktiviti kemasyarakatan...buat amal jariah...tahniah..

Ryn berkata...

tgk gambar ko smlm pn dah bergenang ayor mata...bile baca entry ko berjurai terus...

bersyukur aku atas nikmat diberikan ke atas ape yg kite ada, ada lg yg kurang bernasib baik dr kite...huhuhuhuhuh~~

p/s :terus teringat kat amirul...huhuhuhu~~

Mrs. Simplicity berkata...

alala, gambar ko nangis tuh, buat aku sebak jap. mesti teringat kan leesya masa ni kan? sedih la pulak.

mmg best moment sebab dapat meraikan anak2 yatim. seronok dgn diorg seronok kan? eh sedih betul aku ni.

semoga company ko sentiasa dimurahkan rezeki sebab berbesar hati meraikan anak- anak yatim ni.

Jue @ atanayuiman berkata...

nampak muka air bergenang dengan airmata... Jiwa seorang wanita memang sensitif kan...? sedih dengar kisah di sebalik family history dorang... macam2 ada.. semoga mereka semua hidpu diberkati Tuhan....

fazilzura berkata...

beb , benda ni mmg aku sgt2 suke.. time aku keje 6thn di exxonmobil .. tiap2 thn ado 'community projeck' cm ko wat ni ler...

sume staf turut serta.. but ikut dept .. sapa2 nak join dept org lain pun bley.. dpt makan pree, bj pree.. mcm2 ler.. aku windu kan saat2 tu ...

cm kiteorg , kasi derma.. pehtu pulihkan perumahan diorg , masak kan tuk diorg ... mmg aku sgt suke..
** ado jgk aku keje balik kat esso tu huhuhu ...

**** tingat aku wat lukisan murel NEMO & Madagaska kat 1 rumah kebajikan ni ... beshhhh

mamashasha berkata...

bestnye dpt wat keje charity ni me...aku pun nk kalau ada peluang..tp aku ni sensitip sikit bile tgk budak2 mcm ni...mula nk bergenang air mata...gambo ko yg last tu tak tahan aku wei....sedey nye.....

A.I berkata...

Ayoyo...so sad :(

baca + tgk gmbr ni pon aku bley nangis.. :(

shah-ila-ain berkata...

baguskan...hope semua compony kat malaysia ni ade hati nak buat mcm nie selalu..sure dorang2 yg tak bernasib baik nie seronok.

Mie aku pun sebak gak bila nengok ko dukung budak yg kecik tuhh...mcm manelah perasaan dorang erkk bila dah kene balik semula ke asrama dorang..kesiannyerr...hukhukk...

nome berkata...

chekuna: thx chekuna...hope ada lg xtvt camni thn dpn sampai la kiamat...

ryn: aku ni nampak rock je kat luaran..tp dalaman..very the tangkap leleh ooo...apatah lg dah dgr kisah anak2 kecik nih...sebak sgt ati aku...ko jaga amirul baik2 tuk aku ek..cian dia..

alya: part yg paling aku sebak masa anak2 yatim ni mkn sambil nangis...bile aku tya nape..derang ckp x penah mkn sesedap itew...huwaaaaaaa...aku pun harap semoga company aku akan menjadikan xtvt ni sbg acara tahunan

jue: mmg jiwa pompuan sgt sensitip psl budak2 malang nih..lebih2 lg kita yg sudah bergelar ibu...sgt2 menyedihkan...semoga nasib anak2 yatim tu sentiasa terbela dan semoga ada insan yg sanggup pelihara derang...

zura: esso pun selalu wat xtvt camni ek..bagus tol...aku rasa sonok wat xtvt camni..letih pun ilang ble tgk muka anak2 nih..

bed: ko x yah ckp..aku dah tau ko ni sensitip...tgklah kalau sehari ko tinggalkan shasha ko dah bergenang...ekeke..sama la cam aku ni bed...badan je besau...tp ati very the irama mesia..kahhhhhhh

k.ai: haruslah sedey...sbb derang tinggal dlm kedaifan...ko wat aku sebak la...huwaaaaaaaaa

mel: aku pun harap ada company2 lain yg sudi menaja derang2 nih...semoga ada yg terbukak ati tuk pelihara dan melindungi budak2 yg bernasib malang nih...sgt cian...