Isnin, 15 Julai 2013

Berbuka puasa di Rumah Mak dan Di Rumah Sendiri

Sabtu minggu lepas, giliran berbuka puasa di umah Mak tersayang...kali ni kami bermalam dan berbuka di umah Serdang memandangkan kami nak berterawih di Masjid tempat arwah Abah selalu tunaikan solat dan terawih tiap2 tahun (T_T)

Balik kali ni kami semua terasa sebak sgt bila berbuka dan berterawih tanpa Abah...alahai...tak sangka tahun lepas adalah tahun terakhir kami anak banak berbuka puasa, berterawih dan beraya bersama Arwah Abah...sebak sgt kerana ingatan kami terhadap Abah sgt kuat...aku cuba tak nak nampak sedih depan mak...aku tahan jugak air mata aku dari jatuh berderai...ya Allah terasa sgt kehilangan abah...sunyi betul umah serdang tanpa abah...nasib baik ada cucu2 yg menceriakan keadaan...tapi yg peliknya, cucu2 pun teringat kat arwah Atoknya...sampai termimpi2 nampak atok...baik anak aku Aleesya mahupun anak adik aku...dua2 mimpi nampak atok! (T_T)

Kami bukak puasa ala kadar jer...mak mintak aku masakkan Ikan Siakap Stim, jadi aku pun masak lah 3 ekor ikan stim beserta sayur brokoli dan kobis bunga...sementara mak aku plak masak Sambal Ayam Pedas Terangkat...selebihnya kami beli kat bazar ramadhan...gigih aku bawak mak redah hujan sbb mak cakap mak dah lama tak pegi pasar ramadhan...dulu kalau pegi pun dgn arwah abah jer...sbb adik aku balik keje lewat so masing2 tak berkesempatan pegi bazar...sedih tol aku dengar :(

Di bazar, mak nampak berselera nak beli macam2 kuih...mak paling minat makan kuih Tako yg ada sengkuang tuh tp nasib kurang baik...takde lah plak kuih tuh...so kami pakat beli murtabak, kuih popia pedas (peberet en somi), ayam golek sekor dan mcm2 lagi lah....



Kami berbuka di ruang depan..dok bersila ramai2...dulu, tempat ni lah peberet Abah kalau nak makan ramai2...muka masing2 sebak jer bile abah dah takde nih....Adik aku ckp selama ni dia tak selera nak makan, bila dah berkumpul ramai2 nih baru lah berselera sikit...samalah dgn along dik! T_T







 2-3 lauk je yg kami masak...yg lain semuanya beli kat bazar ramadhan






 Siakap stim tuk berbuka dan sahur...alhamdulillah habis






 ni peberet en somi...kalau berbuka wajib ada popia pedas...






 yg ni suhun goreng....kami tak masak, makcik kat kampung yg bagi...






 air tangan mak...Sambal Ayam Pedas Terangkat...memang sedap...sahur aku repeat makan ni jer...mmg berselera! :)






 Murtabak...kegemaran kami semua kalau time berbuka puasa






saja je beli ayam golek nih...sedap jugak..sib baik habis!



Hari ahad plak, aku anak banak bukak puasa sendiri2...jadi aku merajinkan diri masak Kari Kepala Ikan Tenggiri dan Baby Kailan masak sos tiram...pastu singgah bazar beli popia pedas, Akok, roti John...pastu en somi plak buat Air Ais Krim Soda dicampur dgn buah rambutan inti nenas yg dalam tin tuh...mmg sedap sgt! walaupun ringkas kami dah bersyukur sgt! yang penting rezeki halal pemberian Allah s.w.t...

petang ni aku plan nak masak Gulai Telur Itik dicampur dgn Belimbing masam tuh...semalam mak bekalkan kami belimbing masam belakang umah mak...perghh!!! gigih cari telur itik semalam...sib baik jumpa...so petang ni aku balik awal terus berkompang kat dapo...aku prefer masak lauk dari beli kat bazar ramadhan :)


 lauk berbuka kami sekeluarga semalam..syukur alhamdulillah






 Roti John....wajib beli sbb jiran aku yg menjualnya..wajib tolong jiran tau! :)






 Kuih muih yang menyelerakan






Saya harini...Salam 6 Ramadhan dari saya (^_^)

6 ulasan:

Jue @ atanayuiman berkata...

salam ramadhan kak nome.. ;)

Nurul Ain berkata...

teringat gak ayam sambal mak masak..sume nampak sedap

nome berkata...

jue: salam ramadhan jue...semoga amalan kita diberkati Allah s.w.t...jaga diri awak dan baby dlm pewot elok2 yer :)

nome berkata...

ain: nama pun mak masak kan...aku rasa kalau dpt telur goreng sambal pun dah nikmat sgt dah...lagi2 mak masak :D

el berkata...

el belum sempat lagi berbuka ngan keluarga kt kpg..mgu dpn balik..sure seronok kan berbuka ramai2 hehehe

Lucy berkata...

https://www.ceritalucahkakak.com/2021/11/percutian-sex.html