Rabu, 10 Februari 2010

Mengidam Ketam Goreng Bercili

Aku x peknen tau! nnt org hengat aku lak yg mengidam..padahal bukan aku..tp laki aku...dari mgu lepas nak ketam goreng bercili...aku pun turutkan la...gigihlah kami berdua mencari ketam besar yg byk isi...akhirnyer jumpa gak kat pasar malam isnin kg melayu subang...mahal gilos ketam skrg...aku amik 4 ekor...kena 27 hengget....tp mmg besarlah ketam yg aku rembat nih..siap ada telor lak tu! nyumm..nyum...

so sblm balik smlm, aku tepon bibik suh kuarkan kepiting (ketam)...tp aku ckp kat dia jgn wat apa2...biar laki aku yg sembelih ketam tuh..sbb aku takut bibik aku buang telor ketam...tu yg aku x bagi dia sembelih ketam tuh...aku suh bibik aku masakkan sayur pucuk paku goreng belacan jer..ketam tu biar aku yg masakkan...maka balik keje smlm dalam keadaan basah kuyup laki bini (skrg ni aku merempit naik moto)..aku gi lah bermandi manda dan solat maghrib dulu...dah siap sumer...barulah ke dapo memulakan sesi masak memasak..aku wat simple giler..no resipi2...sumer pakai campak jer...janji sedap di tekak...

mmg sedap la ketam nih...isi dia sgtlah manis...telor pun besar gabak...musim mengawan kot...mmg puas hati...licin giler kuali aku...kuah pun licin...mmg smlm kami tdo kekenyangan...leesya pun joen mkn ketam ni gak...soker tol dia...skrg ni aku dah ajar leesya mkn pedas sket2...alhamdulillah dia bleh telan...

balik ni aku hengat nak masak ikan siakap stim plak..aritu ada promotion kat giant...so aku rembat 2 ekor ikan siakap...murahhhhh!!! moh kita masak sesama!



ketam yg bakal disumbat ke tembusu tekakku


pucuk paku goreng belacan...ni bibik aku yg masak...sodappp!!!


menu kami smlm


sgt manis ooo ini ketam


somiku yg gigih kopek ketam



pinggan aku



senyum kekenyangan

17 ulasan:

Mrs. Simplicity berkata...

yaAllah nome, wajib ku suruh mak aku masak ketam sebelum aku beranak nih. aku aku da ngidam lama. tgk gmbr ko tmbh2 terliur. tak leh tahan dah. walaupun simple terror je ko masak. i'm impress!

fazilzura berkata...

ko ni suke kasi aku sentap dgn itu ketam yek .. ado jgk balik ni bantai masak ketam .. wakakakakakkkakakka even akux bape nk lulus lg masak nye..

** telur dia cmner rupe beb ? aku xpenah makan teluq nye

nome berkata...

alya: lahai...ko ngidam plak ke bile aku tempek gambo ketam nih...nyesal aku tempek..cian ko...x psl2 nak mkn...tp aku rasa sempat je ko nak mkn skrg nih...apa kata suh mak ko masakkan...selamat menjamu selera yer!

zura: eleh ko nih..ko tu dah cukup terer bab memasak nih..cuma ko cover2 je bakat ko tuh...telor dia kaler oren2...ada terselit kat celah2 ketam tuh...sedap wei telor ketam..i loikeeeee!!!

LeaKhalid berkata...

ayooo..sedapnye ketammmm...hmmm..menci tak pat makan ketam mahupun sebarang makanan sifud...msh nyusukan adik kipi...kalo lea makan, die yg gatal2 satu badan...alergic..cian adik kipi..cian kt mama jugaks coz tak pat makan..telan ayer lio je larr..

AieZa berkata...

cemana eh ko pilih ketam yg byk telur tu.. aku tak reti la.. ater pilih ikan pun tak reti gak sebenarnya..

Ryn berkata...

ermmm...apsal nasi dlm pinggan ko sikit benau...adakah memg sikit atau td bykkkk tp dah makan tinggal sikit...hahahaha...motip aku tanya??? phm2 sendiri laa ye...

sentap ngn ko OK!!!

nome berkata...

lea: lahai..kalau akak tau la ko x leh mkn ketam skrg sbb susukan kipi...tobat akak x letak entry nih...sowi yer...lenkali akak tanya ko dulu la...

aieza: aku pun x reti sgt sbnrnyer...aku kopek2 sket ketam tu..tgk ada telor ke idak..lagi satu aku timbang pakai tgn..kalau berat, sure bertelor la...kahhhhh...sile jgn tanya aku...aku x prooooooo

ryn: ko sentap ngan aku??? walaweiii...moh aku banja mkn ketam...ekeke

ko ni saje je cungkil rahsia aku..ate nak diet kan...haruslah nasi tu sesuap dua jer....tp lauk penoh sepinggan...baru seimbang..dietkah aku? renung2kan dan selamat beramal..kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

AieZa berkata...

woi ryn.. dgn nasi yg sedikit tu pun ko nak tersentap kah?? hahaha.. penyamaran tu penting ryn.. tp keikhlasan xpasti lg.. (errrr motipp????)

nome berkata...

buat aieza dan ryn: dgn rasa rendah diri, aku memohon ampun dan maaf sbb masak ketam x ajak korang...lenkali aku ajak korang dan kwn2 lain sekali...kita wat kenduri ketam terus...ekeke...

Ryn berkata...

oppsss...betol laa...aku terlupa laa nak mos2 kan diri..huhuhuhuhu~~

Ryn berkata...

tu dia...terus nak wat kenduri ketam tuh...i loiikeee!

date sudah ada..tempat sudah ada...kite beradu tenaga nnt...

AieZa berkata...

mie >> terima kasih meminta mahap.. sungguh mulia hatimu.. TAPI SILA KOTAKAN JANJI MU ITU OK!!! AKU NAK KETAM 2 EKO GEMOK2 & ADO TELUR DI HARI DAN WAKTU ITUUU.. BOLEH KAHH??(cemana eh ko jmpe ketam ade telur.. susah tu nk dpt.. laki aku kata ade hari2nya.. hari ape aku xtau)!!!

APE berkata...

ketam ohh ketam....memang best sesekali pekene ketam...kalau makan ketam tak leh dgn nasi alamat terlupe makan nasi pasal sebok meratah ketam...haha....

weihh kowang nanti makan n kenduri ketam tuhh jgn lopekan aku tau....seru2 lah aku sikitt...hikhik...

AieZa berkata...

siapakah APE???

Ryn berkata...

bikin saspen je APE nih tau...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

sgt berselera aku tgk ko anak banak makan. sedappppp la tu :)


aku tak makan ketam :(

nome berkata...

aiza: nak gak ker ketam tuh? kalau nak, gi je beli kat sana nnt..berlambak2 ada kat situ..ate di tepian laut kan? kahhhhhhhh...sendiri paham la yer...

ape: aku hengat sapa la APE nih? ghupe2nyer org jauh di nun sana..ekeke...aku rasa ko dah puas mkn ketam sblm aku...aritu ko masak ketam gak kan?

tinie: ko x mkn ketam? alergik ker? sedap ooo ketam nih...melecet tekak mkn tau..sgt2 marbeles!