Rabu, 3 April 2013

Meet Our New Family (Exora Bold Premium CVT-CFE)

Assalamulaikum kawan2 yg baca blog aku arini, entry arini aku nak perkenalkan 'ahli keluarga baru kami'...alhamdulillah setelah 8 tahun kami pakai kereta Gen-2..akhirnya hasrat berMPV tercapai jugak...syukur sgt2...walaupun berat hati untuk melepaskan 'GeGe' yang telah lama berkhidmat utk aku sefamily...tapi kami pasrah! at least kalau berMPV ni, senang nak angkut family ramai2...mak aku antara penumpang terawal yg merasmikan keta kami...kalaulah ada arwah abah.....(kesat air mata jap) T_T

alhamdulillah seronok rupenya bawak MPV nih...leh sumbat brg byk2 dlm keta tanpa risau apa2...kalau dulu sendat mandat aku sumbatkan dlm gen-2...sampai anak aku tak boleh landing la...yang paling kesian orang laen tak boleh nak tumpang keta kami...sempit mempit dgn anak2 dan bibik...lom campur tolak brg2 lagi...mmg peloh la! huhuhu

dulu ekon gen-2 segan2 je nak idup...sian anak2 aku berpeloh cam baru pas kuar sauna...almaklumlah keta dah 8 tahun kan...sob sob sob :(

kalau beraya plak...susun 2-3 bijik keta kuar beraya...jenoh ooo..lagi2 kalau sesat jalan...hampeh sungguh la! kalau berMPV nih boleh la ramai2 penohkan satu keta...senang nak beraya! hamboi over ko no-me! sampai ke raya ko pikir huh!!! ekeke...tu semua alasan je tuh....sbnrnya I is teringin :D


tapi kan...lama jugak la aku tgu nak dpt keta ni...makan minggu gak ler! sbb kaler yg kami order ni jarang ada on the road (kata dealer tu la)...selepas diugut dan dipaksa (konon2nya lah...ekeke) barulah kami merasa pakai keta baru nih..akhirnya tanggal 29 march aritu, dgn rasminya kami dpt pakai Exora Bold nih...

kot2 ada yang berminat nak tau...so aku selitkan sedikit sinopsis keta nih:

1) nama penoh dia EXORA 1.6 BOLD PREMIUM CVT - CFE
2) harga on the road RM80,112 (full version) - aku bayar 10% down payment tapi ada diskaun sket sbb insuran aku dulu dah 55% NCD

3) STANDARD ACCESSORIES:
# Engine: 1.6 Campro CFE (205 torque @ 2000rpm)
# Gearbox: CVT Only (138HP)
# New Front Bumper & Grille (improve air flow)
# New Blacked Out headlamp
# New Rear Skirting
# New Rear Combi Lamp
# Leather Wrapped Steering wheel
# New finishing (Center Panel)
# Reverse Camera projected on Rear Mirror
# Electric Folding Side Mirror
# New 16" Sport Rim
# 4 Disc brake
# 4 wheel ABS + EBD

Accessories: Solar Film, CD Player, Leather seats, Airbag driver, Airbag passenger, DVD Player, Navigation system, ABS Brakes, Sport rims, Alarm, Central lock, Adjustable steering  

antara free gift yg aku dpt dari dealer nih:
1) FREE TOUCH N GO ( RM 10 ) & SMART TAG
2) FREE STEERING LOCK
3) FREE TINTED (RM 300 Voucher) 
4) FREE Minyak ( FULL )
5) FREE Payung
6) FREE Road tax 2thn


terima kasih yang wish aku kat fb...pandai korang main teka teki...ekeke...thanks korang..syg kat korang ribu2...

nota sipi: aku ingin mengambil kesempatan mengucapkan takziah kepada Bang Bil di atas pemergian isteri terchenta pagi semalam..Al-Fatihah untuk arwah Kak Gee...semoga Allahyarhamah Kak Gee ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...amin T_T


 bukan main sayang lagi en somi kat keta lama aku nih...apa taknya mcm2 pengalaman susah senang kami lalui dgn keta nih...sob sob sob T_T






aku bersama keta kesayangan..semoga ko dpt tuan yang baik ye GeGe...untung sapa dpt GeGe nih...mileage baru 135,000, pastu tak penah kena overhaul sbb sampai masa kena servis aku hantar ke Proton, zero accident dan mcm2 lagi





inilah dealer keta kami...Ruah Syawal namanya






yang lama v yang baru (T_T)







sayu hati aku bila dealer tu bawak keta aku pegi...sawan tangis aku tau! lama aku termenung tak gerak2...sob sob sob ni pun rasa nak nangis lagi :(





    meet our new family...EXORA 1.6 BOLD PREMIUM CVT - CFE




sure korang tertanya2 kenapa ada gambar aku menyangkung tu kan? ekeke...tu contoh gear reverse exora nih...ada camera reverse...I is jakun! tu yg jadi model jap...kalau kita masuk gear reverse...maka akan kuar la camera camtu kat cermin pandang belakang tuh..untuk keselamatan kalau ada anak2 ker kucing ker kat belakang..so korang boleh la nampak..skrg kan dah byk kes langgar budak kat belakang keta..nauzubillah..






    ini plak meter keta exora...rajin en somi aku capture gambo...





  ini plak radionya...






 ini view tempat duduk belakang...memang seronok ler bawak mak jenjalan aritu...3 hari tak dok umah...asik berjalan jer...ekeke...pasni giliran bawak mertua plak..






 wahhh en somi volunteer jadi model...view dari belakang keta...alhamdulillah puas hati...leh plan jalan jauh plak pasnih






 ini plak dvd player utk keta exora...aleesya paling suka part nih...asik tgk kartun dia jer...jenoh mak aku melayan sekali...ekeke..






view utk seat depan...memang luas!





 ini view utk seat last sekali...seat no 3...en somi dah try dok belakang...alhamdulillah tak sesak...masih boleh sumbat org2 besar dok belakang :D





 ha view sebegini memang sgt sesuai utk perjalanan jauh...kita baringkan semua seat..dan bentang toto...memang tdo berdengkur la jawabnya...(>_<)





 dah selamat keta aku bertinted gelap...aku guna voucher yg dpt RM300..pastu top up sket amik hat yg ada safety tuh..top up dalam RM688 gitu


14 ulasan:

Unknown berkata...

Memang best dapat pakai kete besar dgn niat blh bwk org tua berjalan sama.mudahan turn aku pn akan sampai.amin..tahniah Nome..masih setia dgn Proton.

nome berkata...

ain: alhamdulillah beb...yang penting niat...kalau niat kita baik...Allah akan tunjukkan jalan rezeki buat kita...insyAllah akan ada rezeki tuk ko sekeluarga beb...aku sentiasa mendoakan yang terbaek buat kamoo wahai sahabat :)

Ibu Mifzal Arsyad berkata...

wow..best nya me...dpt kereta baru..MPV lagi..

tahniah..

nome berkata...

ainey: thanks darling...rezeki Allah utk anak2 dan family dear...alhamdulillah syukur

Mrs. Simplicity berkata...

mie, aku paling kagum tang mileage gege ko tuh. serious ke 135k?? wow! utk 8 tahun guna, mileage banyak tuh mmg boleh dapat rege tinggi tuh. apa pun, aku jakun gak masa test drive exora tang reverse camera. kira ni mmg high spec exora lah ko amik. berbaloi baloi dgn rege dia. lepas ni makin banyak lah barang2 ko angkut mie oit kalau keluar rumah. hehehe.. apa pun, kaler itu mmg kaler favourite aku and wan juga. :D

nome berkata...

alya: yes beb! mileage gege tu baru 135,000...ate keta tu tersandor je kat umah...aku gi keje naik moto ari2...pastu kampung pun bukannya jauh kat semenyih dan shah alam je beb...sbb tu mileage byk tu jer...tp jgnlah ko suspek aku dpt trade in harga tinggi beb...harga biasa2 jer..sob sob sob...geram i! tp nak wat camne kan..yg penting ada untung sket2..so boleh lah...

alhamdulillah mmg aku sumbat byk brg la pasni kalau nak jln jauh or balik kampung..

ko dgn wan suka ek kaler tuh? sehati sejiwa kita yer..super like!

Alyn Aellynn berkata...

Oih best giler. Spec mcm ni kalo forte rm85k beb. Tp mmg berbaloi sgt dgn harga ni. Besau luas. Aku laki bini jln pon penuh kete! Suai sgt dgn nuat kk nk jln dgn selesa satu family. An shopping verganda oastu leh sumbat pavi klcc semua dlm tu. Tahniah beb!

Alyn Aellynn berkata...

Oih best giler. Spec mcm ni kalo forte rm85k beb. Tp mmg berbaloi sgt dgn harga ni. Besau luas. Aku laki bini jln pon penuh kete! Suai sgt dgn nuat kk nk jln dgn selesa satu family. An shopping verganda oastu leh sumbat pavi klcc semua dlm tu. Tahniah beb!

nome berkata...

aellyn: thanks beb! mahal ooo forte kalau full spec...juling jap! ekeke

alhamdulillah bile dah pakai MPV nih, selesa kalau jalan jauh atau balik kampung ramai2...insyAllah turn ko plak berMPV nanti...sopping pavi dan klcc...mak aii besar tuh..tak mampu den! keh keh keh :D

Unknown berkata...

beli kat mane tu? ble bagi contact x? hihi..road tax free 2year yg best tu...

Tanpa Nama berkata...

tumpang baca ceritanya ye... tq dpt gak maklumat sikit2 ttg exora...

Tanpa Nama berkata...

Best aa... ada kete baru dan besau macam ni. Bilalah aku dapat pakai agaknye.....

Unknown berkata...

tahniah sis. cantik kete...jengki i. takat ni ada masalah tak? sebab kita rancang nak angkat satu.... tak sabar nak tau jawapan...

Tanpa Nama berkata...

dah join kelab exora tak? jom join EOCMotorsport...khas yg ada exora..boleh share info...