Isnin, 13 Ogos 2012

Ayam Percik Versi No-Me (^_^)

ooohhh sedar tak sedar tinggal lagi 6 hari nak beraya...sungguh cepat masa berlalu...sedih aku nak tinggalkan bulan ramadhan nih...huhuhu...tp dalam masa yg sama aku teruja nak menyambut syawal (^_^)

hari sabtu lepas aku sefamily berkumpul di rumah mertua...buat makan2 berbuka puasa dan baca doa selamat kerana ibu dan abah mertuaku akan menunaikan umrah ari rabu nih...insyAllah...mereka akan berpuasa dan beraya di sana...semoga perjalanan ibu dan abah mertuaku selamat dan sentiasa dilindungi Allah s.w.t...amin

ari ahad plak aku main masak2...tekak teringin nak makan ayam percik ala2 Ayamas...so try je la! alhamdulillah tidak mendukacitakan...aku buat sebelah ayam jer...ngam2 abis...syok plak...so pasni tak yah dah beli kat Ayamas...buat sendiri jer :) 

nota sipi: dapat hamper hari raya lagi from my bff yang tersayang and from my boss....syukur...kendian aku hapdet yer...so chantek! i love it!





masak ayam dan segala rempah ratus di kuali dulu...bahan kisar yg aku guna adalah satu sudu kecik ketumbar, dua ulas bawang merah, 4 ulas bawang putih, 2 batang serai, kunyit idup 2 inci, halia 2cm (blend dulu)....kendian...bahan kisar tu dicampak ke dalam kuali bersama2 dengan ayam...api jgn idupkan dulu yer..then letak 3 sudu cili kering yg dah diblend, campak garam, gula dan bahan perasa...pastu idupkan api sederhana...kacau sebati dan terbalikkanlah ayam tu supaya masak sama rata...simple kan!






agak2 dah pekat kuah percik tu...ko angkat ayam dan bakar dalam oven...dengan suhu 180...selama 30 minit dan gunakan api atas bawah






begini la rupe ayam di dalam oven







bila ayam dah masak...ko amik belen2 kuah dalam kuali tadi dan banjirkan atas ayam...so inilah hasilnya...sungguh simple dan sedap...tapi aku tau korang lagi terer masak dari aku...







dah alang2 masak ayam percik...aku pun buatlah sekali nasi ayam...dessert plak aku kopek betik dan ice cream...






simple tapi kenyang








inilah air penghilang dahaga...air punch buah-buahan...so nyaman!

5 ulasan:

Jue @ atanayuiman berkata...

smlm jue pun wat ayam percik..

nome berkata...

sama citarasa la kita jue...tapi sure ayam percik jue lagi sedap..jue terer masak

Nurul Ain berkata...

ni yg buat aku tak sabar nak beli oven ni!!

nome berkata...

ain: ha beli je beb...mcm2 ko leh buat nanti...

Mudd berkata...

perghhhh.....kita bli ayam/ikan..pinjam oven akak la..kikiki.. gurau je...