Khamis, 10 Oktober 2013

Ketam Bercili versi No-me

Ari selasa baru nih, sepatutnya aku bawak anak bujang aku Aryan gi Hospital Putrajaya...ada appointment utk x-ray dan check buah pinggangnya...panjang ooo story psl kidney anak aku nih...ok meh aku storikan (dont worry tak kaco keje aku sebab gigih aku buat entry ni lepas abis waktu keje semalam...auto update yer!)

kisahnya cenggini, anak aku Aryan ni lahir tak cukup bulan (36minggu=9bulan) dan berat anak aku ni alahai ringan sgt 1.9kg jer...kecikkan? almaklumlah i kan kronik darah tinggi...but now alhamdulillah...lepas Aryan lahir, beliau kena kuarantin dlm wad NICU selama 2 minggu...dan selama itulah aku berulang alik antar susu badan ke ward...bile anak tak cukup bulan nih, jaundis x yah ckp la...aryan kena prolong jaundis selama sebulan...so ari2 la aku berulang alik ke sepital amik darah...itulah cabaran bg seorang ibu...bukan tu jer...doctor suspek Aryan ada bengkak sket di salah satu buah pinggangnya :(

doctor cuma suspek jer...kalau nak tahu kesasihan psl kes nih, doctor kena amik sample darah dan Aryan kenalah menjalani x-ray di buah pinggangnya...alhamdulillah keputusan x-raynya tahun lepas negatif...dan pada tahun nih Aryan kena repeat buat prosedur yg sama untuk membuktikan pada doktor yg Aryan bebas dari kes nih! cuma malangnya ari selasa baru nih, Aryan tak dpt nak buat sebab Aryan masih lagi demam...maka nurse dan doktor dah bg tarikh baru utk Aryan pada Januari tahun depan...syukur!!! Ya Allah lindungilah anak2ku dan bebaskanlah mereka dari sebarang penyakit...amin

Alkisahnya camne aku boleh termasak ketam bercili nih, selepas aku terjenguk fb kawan aku yg sgt rajin main masak2...terliur aku tgk Gulai Ketamnya...so elok je aku pulang dari sepital, terus menyinggah ke supermarket Segi sambar ketam...dan2 tu en somi teringin nak mkn ketam bercili :D

Ketam bercili versi nome sgt sempoi! yang penting en somi dan family suka sgt :D



Bahan2 yg perlu dikisar terlebih dahulu...bawang merah, bawang putih, halia, serai, lengkuas, cili kering...lepas tu tumislah segala bahan kisar ni semua sampai naik bau...masa menumis tu masukkan sekali daun kari, bunga lawang dan kayu manis 






 bile bahan tumis tu dah naik bau...masukkan rempah kari babas...bile bahan tumis korang dah agak kental





masukkanlah santan sket...ikut la pekat mana yg korang suka...






 ha masukkanlah ketam2 gebu nih...aku rasa skrg ni musim ketam mengawan kot...semua ketam yg aku beli kat Segi ni ada telur belaka...murah2 lak tu...hat aku beli ni sekilo baru RM15.99 jer...agak besar gak la! moh ke Segi...fresh2 lak tu :D






pastu masukkan sedikit air






 gaul sebati ketam dan bahan2 tumis tadi...jgn lupa campak lah garam dan gula secukup rasa...aku letak sket sos tiram yer...kalau tak nak takpe...takde sapa pun paksa :D






 kecikkan api dan tutuplah dgn penutup kuali supaya ketam tu masak luar dalam






 ha beginilah rupe ketam bercili aku...so apa lagi...moh ler serangggg!!!






en somi kalau hadap ketam nih...memang tak pandang kiri kanan dahhhhh

1 ulasan:

el berkata...

next time aku cuba masak ketam ala nome pulak..tgk pun dah sodap ni..
ketam lau nak masak kena hat besor2 skit baru puas bedal hehehe