Khamis, 6 Jun 2013

Kenduri Pakej (Aqiqah, Tahlil, Doa Selamat & Hari Lahir)

salam semua! banyak nak citer dan hapdet sebenarnya....tapi bile bukak je blog...otak jadi beku! tangan kaku dan idea pun menunduk malu! kahhhhhhhhhhhh :P

lately nih aku suka baca blog orang...tp bile nak conteng blog sendiri..rasa malas menggila! sori ya amat...

citer dan gambar utk entry ni pun dah basi sebenarnya...kejadian ujung bulan May lepas...aku laki bini buat kenduri Aqiqah untuk anak teruna, bacaan tahlil untuk arwah abah, doa selamat utk kami sekeluarga dan besday anak daraku Aleesya (walupun belum tiba masanya) mih..mih...mih :D

apa2pun alhamdulillah majlis serba ringkas ni berjalan lancar....makanan pun mencukupi! lega sgt2! maka selesailah tanggungjawab aku dan en somi sbg ibu bapa dalam soal aqiqah...biar lambat janji buat...syukur (>_<)

so pasni kena start menabung balik utk hadap permit bibik yang bakal tamat bulan 9 sok! pastu jgn lupa hari raya yg bakal menjelang...wajib pikir tuh! walaupun raya aku so-so je tahun nih...tp guna duit gak utk beli kueh2, duit raya, kelengkapan raya dan sebagainya...so jom menabung! :D

sambil tgk gambar...layanlah bebelan aku sekali yer!


 SEHARI SEBELUM KENDURI

 meriah umah mak aku dgn sore cucu2nya...seronok sgt tgk bebudak nih!






 orang kuat sepanjang kenduri di kampung...my lovely sister in law dan bibik






 tolong mak bungkus2 gift utk disedekah kepada tetamu yg hadir...






 mak mertua dan bapak mertua aku pun dtg menolong dan tido kampung sekali...memang meriah!






budak masam yang dah setahun lebih umurnya....kenduri aqiqah utk anak bertuah ni la...



KAMBING 2 EKOR UNTUK AQIQAH 18SG 
(kalau berani tgklah yer)


lepas selesai baca niat aqiqah...kambing yg dipilih terus disembelih kat depan mata aku laki bini....aku panik kejap! nak pitam pun ada gak tapi ku tahan jugak semata2 nak saksikan sendiri kambing aqiqah utk anak






 bersungguh2 sembelih kambing sampai 2 orang kena pegang...besar gak la kambing yg aku dpt nih....satu ekor tu beratnya 28kg...dan satu lagi 36kg...pakcik aku yg carikan...harga of kos lah harga sedara2...ekeke...thanks Pak Yunus!






 settle sudah bab sembelih...now kita ke fasa seterusnya...jom pitam sesama! ahaks! :P






 now kita ke chapter melapah kambing plak...sanggup ke nengok! ala rileklah...kuatkan semangat...brother ni memang terer giler bab melapah daging...pakai pisau kecik je pun...tp tak sampai 10 minit...siap dah! robot ke apa brother nih! :D






 kita kasik potong kaki dulu..pastu buraikan perut...pastu tetak sana tetak sini...last sekali baru potong daging...giler dasyat!






ha korang nampak tak perot kambing yg terburai tuh...aiyok! selamat pitam semua! :P



DI HARI KENDURI


tepat kul 9.30pagi...makcik2 marhaban yg gorjes pun sampai...so apakata kita makan dulu sebelum buat marhaban...pagi tuh pakcik aku selaku pengurus catering menyediakan mee goreng dan kueh mueh utk makcik2 marhaban nih...





 so marilah anak2ku duduk dengan ibu kamoo dengar marhaban...sayu hati aku bile dengar suara syahdu ayat2 suci...rasa hiba sgt2! tenang ya amat masa tuh!






 baik budi anak teruna aku bile dengar suara2 marhaban...alhamdulillah






disebabkan Aryan dah besar...so tak perlu la cukur mencukur kepala...kita kasik pusing 3 kali sambil makcik2 marhaban usap kepala anak aku...yang bestnya anak aku leh lentok baik punya sampai tertido...syukur! :D




 maaf la yer...air mata aku tak dapat dibendung lagi dek kerana teringatkan arwah abah....sayu sgt hati nih sbb abah tak dpt tgk aqiqah cucu lelakinya...time ni bukan aku je yg nangis...mak aku nangis...mak mertua, makcik2 sedara, pakcik2 sedara...even tetamu pun menangis jugak...almaklumlah abah aku tu peramah orangnya! kalau time kenduri selalunya arwah abah yang paling meriah! T_T





 

cucu2 yang sgt rapat dan rindukan atoknya! T_T






indah sungguh ayat2 suci marhaban...tersentuh hati mendengarnya






dek kerana terlalu syahdu dengar marhaban...anak teruna aku sampai tertido dalam pelukan...





lama plak tu tidonya...membawak ke 3 jam..nampaknya aku kena hafal marhaban nih! ekeke






 ini plak gift special untuk makcik2 marhaban sbg tanda terima kasih...aku order special 30 set...later next2 entry aku citer detail yer...






 comel sgt! aku sgt2 puas hati! next event boleh order kat 'beliau' lagi





 satu set gift nih merangkumi Paper Bag, Surah Yasin, Air botol dan Cookies...hat ketip kuku comel dan bekas telur tu adalah additional gift from my mother in law...





 cute giler surah Yasin nih





 orang kuat di belakang tabir...sedang membungkus kueh koci utk tetamu





my lovely cousins








 
 anak bujangku di samping mak toknya (mak mertua)






 Aryan dan pengasuhnya a.k.a bibik







 bukan setakat kambing je aku order kat pakcik...even catering makan2 ni pun pakcik aku gak yang jadi Managernya....memang heaven sungguh! keje yg susah melampau pun boleh jadi senang giler...alhamdulillah rezeki anak2...






 antara lauk yg dimasak...sekor kambing masak kari...dan sekor lagi masak rendang...






 segala isi perot dalaman dan kepala kambing dimasak rendang....wow! sedap yo!






 selain daging kambing, aku order ayam masak merah ni utk tetamu sbb aku percaya tak semua orang makan daging...sumpah sedap ayam masak merah makcik aku nih! besar2 lak tu ayamnya...nyummeh!






 kerana terlalu rindu dgn abah...maka aku pun order lah sambal goreng jawa untuk tetamu mengenangkan arwah abah aku suka sgt makan sambal goreng







Aku order buah-buahan tempatan, kueh koci dan bubur pulut hitam sbg dessert







 kaunter dessert dan air2...ada air panas dan air sejuk! semuanya complete!






 sila jamu selera :D





 oh loper ada lauk ulam-ulaman dan sambal belacan....alhamdulillah ramai gak yg datang dan makanan pun sedang elok untuk semua...syukur segalanya dipermudahkan! :D






 setelah selesai marhaban, bacaan tahlil dan doa selamat...now tiba masanya party untuk kanak2...aku buat majlis besday Aleesya yang sgt sempoi! walaupun Aleesya lahir 25 Julai...tapi mak apaknya terpaksa buat awal sbb dah 2 tahun besday aleesya jatuh dalam bulan Ramadhan...kesian dia asik menuntut kek besday jer...so kita kasik awal 2 bulan utk celebrate...ekeke






byk kejadian di sebalik kek nih..gigih mak bapak aleesya carik kek princess celah2 semenyih...dah putus harap bile 2-3 kedai kek tak bleh buat kek princess dalam masa sehari...last sekali bila kedai hampir tutup....dpt gak lah satu kedai ni yg bleh tolong buatkan....yahooo!!! walaupun kek ni warna warni tp apa yg penting sedappppppp giler dan ada gambar princess! sudah cukup membuatkan anak dara aku senyum panjang menjela! misi suksesssssss!!!





 nyanyi tu nyanyi nih...joget tu joget nih..meriah tol bebudak nih






 lahir 25 Julai tapi buat party 25 May....best gile! 25 Julai nanti kita celebrate lagi yer




jom nyanyi ramai2!








 wahhh pandai anak ibu potong kek...serong berong jadiknya...ekeke






bapak mertua sapa la ni yer? ahaks! comel sgt abah aku sorang nih :D



SEHARI SELEPAS KENDURI


 Tanggal 26 May...'umah' baru abah siap dipasang...alhamdulillah dah siap! cantek dah 'umah' abah...masih terngiang2 pesanan terakhir arwah abah..."lepas abah dah pindah semenyih ni nanti...rajin2lah dtg melawat umah abah yer"...rupa2nya tu tanda abah nak pergi selamanya dan mengingatkan kami supaya selalu melawat 'umah' abah T_T







Al-Fatihah untuk arwah abahku...Haji Tamat bin Haji Nasirun
(13 April 1950 - 26 Januari 2013)

5 ulasan:

A.I berkata...

Wahhhh...meriahnya!! Sorry tau, aku x dpt nk dtg haritu. Takde rezeki aku nk bedal kepala kambeng masak rendang ;)

nome berkata...

kak ai: its ok sis! sememangnya aku ajak ko aritu sbb nak bg kepala kambing...aku tau ko soker makan...tp lom rezeki kita nak together2...next time ya! :D

Tanpa Nama berkata...

salam, sy sedang mencari catering unutk akikah. saya tinggal di puchong. nmpk catering yg dipersembahkan sgt menarik. boleh dapt contact no.? ini no sy utk dihubungi o12-6140338 (Maizaitul)

Esyah Azman berkata...

Thnk for the info ka..psal aqiqah...

Reem Doorgift berkata...

nice sharing :)