Khamis, 19 Januari 2012

Bad News for Me

Assalamualaikum…dah lama aku tak menjengah blog…

Tak reti nak tulis apa la skrg nih…mungkin penangan kencing manis kot (-_-)

Ye kawan2! Result darah aku dah dpt ari ahad lepas….doctor ckp aku kena kencing manis…tinggi gar arr :(

Sebelum minum air gula result aku 3.8 jer…tapi lepas je minum air gula…bacaan terus tak cantek…result jadi 9.6…giler tinggi!

Maka doctor suggest aku refer ke sepital putrajaya (tempat aku nak banak esok)

Jadi esok aku akan buat BSP kat sepital putrajaya…kena amik darah sebanyak 4 kali…benda ni la yg paling aku tak soker! Coiiiii!!!

Esok pepagi kul 8am dah kena amik darah..pastu kul 11.30am, then kul 5.30pm and last sekali kul 9pm….aci tak kalau aku nak pengsan…manyak tatot jarumm ooo!!!

Tapi demi anak terchenta..aku redha..semoga aku selamat melahirkan anak ini..amin

Dah la kena kencing manis…boleh plak opis aku ni wat acara makan berturut2 dari senin lepas…ada jamuan besday la, jamuan perpisahan la, arini plak ada quarterly lunch kat Shangri-La Hotel..giler sedap! Bahaya tol…

Kalau korang ada petua camne nak ilangkan kencing manis…share2 la ngan aku yer….

11 ulasan:

Jue @ atanayuiman berkata...

jue dulu kena camtu juga masa banakkan iman.. wat bsp dari pagi sampai petang..
but, jue cuba tak amik nasi pada hari tue.. alhamdulillah turun..
sebab utk org kencing manis, nasi memang buat bacaan tinggi..

Aniza berkata...

gestation kencing manis tak mcm dulu. boleh kontrol dgn ubat metformin. ada yg diabetik pakai metformin 9 bulan, baby sehat, latest statistik la tu. but yg lecehnya yg manis2 tu kena control jugak, klu makan roti , usah mkn kulit tepinya yg tinggi gula, jgn minum susu full cream, tapi protein mcm daging, ikan , telur boleh la, pedas2 pun ok,ikut selera pegnan kan. yg dessert2 tu la, klu dulu mkn 3 bijik, skang mkn 1 je la.. hehe, then minum air banyak2 so the gula boleh wash down the drain! then lepas keje boleh la terjang mall ke jusco kejap, buat slow walk sikit, 30 mins , burn the calories, konon! hihi! oh ya, memang susah kita tak makan nasi, so cuba mkn nasi india yg dah rebus dan dah buang kanjinya, kurang sikit bacaan gulanya.

Aniza berkata...

lupa pulak, one more important tip, time pegnan klu stress sikit pun, bacaan gula boleh melambung. so stay tenang and happy bila kena cocok tu. hihi!

nome berkata...

jue: kena control makan nasi kan? harus amalkan nih...thanks jue..hope esok bacaan gula akak tak tinggi...

nome berkata...

aniza: thanks sesangat! info yg sgt2 berguna...byk lak tu tips yg awak bagi...kita suka sgt :)

stress pun leh menyebabkan bacaan gula tinggi ek? baru kita tau....maka selepas nih, kita nak cuba tenang2kan diri...thanks awak! happy sgt bile dpt tips2 ni dari awak

NeenaAnuar berkata...

alahai.. sian nya kat ko.. takpe beb.. maybe kencing manis tu just during your pregnancy.. just take care ok.. ;)

rusna wana berkata...

dulu, baby yg no.3 pun sy suspek kencing manis gak sebab badan naik mendadak..smpai 80kg..tpi 3 kali cek, takda pula..tapi bila besalin dpt lh baby 4.2 kg secara normal.. bila anak ke-4, dh diet betul2 dah..x mo baby besar lagi...
kak nomi, take care tau..tak best dpt kecing manis time2 pegnen ni..nti ada risiko n selalu kena cucuk...

nome berkata...

neena: aku harap cenggitu la beb...kencing manis ni hanya bersifat sementara...thanks beb!

nome berkata...

rusna: thanks dik...riso gak akak kalau effect apa2 kat baby atau baby besar sgt...dah la akak takde pengalaman bersalin anak secara normal..sebab sebelum ni czer...awak mmg kuat! bukan senang tau nak lahirkan anak seberat 4.2kg...mmg kena byk sabar....meh la kita diet gula sesama...takmo la kena injek2 nih..seram la

Produk Kesihatan Dr. Rais Abdullah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Produk Kesihatan Dr. Rais Abdullah berkata...

SELAMAT TINGGAL KENCING MANIS.
terbukti berkesan dalam masa 4hari.

lawati : http://adidrcure.blogspot.com/

atau

http://www.facebook.com/drcurekencingmanis