Jumaat, 15 April 2011

Sang Kancil & Si Monyet

salam jumaat geng! kali ni aku nak stori mori psl kartun zaman dolu2...berdasarkan pengalaman aku time muda mudi dulu, mana ada rancangan kartun mickey mouse clubhouse, kartun Rapunzel ker, barbie ker...seingat aku, rancangan tv zaman dolu2 pun sotat kul 12tengahari ke atas...kalau time pepagi bukak tv, rancangan yg ada cuma tv pendidikan di TV1 & TV2...korang igt tak? cuba recall memori daun pisang korang tuh...aku hengat ooo sbb peberet citer aku time tv pendidikan nih, citer kartun Sang Kancil...ada ka patut? waka waka (^_^)

boleh plak minggu lepas, time aku syok lepak2 di ruang tamu layan karenah leesya, tetiba terselit citer kartun dolu2 nih...Citer Sang Kancil & Monyet...aku apalagi..sambar enpon and snap..laki aku plak capture video..soker sgt2...leesya pun soker...x puas layan kat tv, layan youtube...byk koleksi kartun cenggini...cth cam sang kancil dgn boye, burung gagak yg kehausan dan mcm2 lagi la...kalau awok stress, kartun camni ler yg awok layan...baru le awok rasa feel lebey sket...kahhhhhhhh


meh aku storikan..."pada suatu hari, ketika sang kancil berjalan menuju ke kebun" suka suki aku je wat dialog...korang layankan jer...kahhhhhhhh


"sang kancil dgn machonya, berjalan dgn kura2 menuju ke kebun"


"seronoknya hidup berdua, cantek sungguh hutan kita ye kura...sang kancil memuji"



"seronok betul si monyet tu bergayut...alangkah bahagianya idop aku kalau dpt bergayut cam si monyet tuh...kata sang kancil kepada kura2"


tiba2 si monyet ternampak kancil dan kura2 bekerja di kebun...lalu beliau mendapat satu idea...


"aku dah lapo tahap gaban nih, apa kata aku kencing (tipu) si kancil dan kura tuh, nampak cam bodoh je derang tuh" helah si monyet yg nakal


lalu si monyet pun menggunakan bakat lakonan yg ada utk menipu idop2 si kancil dan kura2 yg bisu tuh (aku ckp kura ni bisu sbb keje dia asik angguk jer..kahhhhhhh)



"tolong! tolong! dah seratus hari aku x makan...kasihanilah aku!" si monyet merayu2 sakan



dlm byk2 pokok di dusun kancil tuh, walaupun ada buah strawberry, buah kiwi, tp pokok cili gak si monyet ni nak sebat (makan)...mmg beruk tol la monyet nih! kahhhhhhh



"aku nak itu! aku nak itu! aku x kira, aku nak jugak!" sergah monyet pada kancil dan kura bisu sambil si monyet terloncat2 cam beruk (mmg dia beruk pun...kahhhhhhhh)



"jgn monyet, jgn makan cili tuh, kang ko kencing berdarah nanti" kata sang kancil...lalu si monyet mengherdik "aku tak peduli! aku nak mkn gak cili tuh! ko mana tau sbb ko bukan beruk cam aku!"



lalu si beruk ni sebat cili tu sampai 2 kilo banyaknya...kunyah punye kunyah....



amik ko! berasap tak sudah! aku rasa monyet ni terlebey blusher nih...ish3x...



si kancil dan kura2 wat terkejut, walhal dlm hati dah bengkak dah sbb pokok cili abis disebat monyet...camno nak mkn megi bercili pasnih...kahhhhhhhhh...so apa jadi dgn si monyet?



kipas tak sudah la jawabnya..dpt penyakit buasir namanya...berak cair bertahun si monyet nih...apa taknya? makan cili 2 kilo...kahhhhhhhh..so tamat sudah episod Sang Kancil dan Si Monyet


ini adalah makanan kudap2 kami petang tuh...7 biji doyan dgn harga 10 hengget...giler murah!



lepas tgk kartun Sang Kancil, kami semua keluar umah gi jenjalan ke taman bunga...cecewah (^_^)

8 ulasan:

Unknown berkata...

aku nak durian tu jek

Alyn Aellynn berkata...

nome aku pon tgk citer ni. last week. tp cam nak tgh malam ada. dialog aku ingat

"jangan monyet.. jangan monyet!"

wakakakakakka

kesian kita kan dolu2 tgk kartun2 camni je.

nome berkata...

shorbaini: bukan main panjang aku citer...hat doyan tu jugak menambat ati ko yer...ko nak doyan? ko drive keta...pastu nampak gerai jual doyan tepi jalan...ko benti beli k....selamat bersopping doyan! waka waka!

nome berkata...

aellyn: ye ke beb? tgh malam pun ada ek? hat aku tgk ni time petang2...tp kalau kartun camni repeat beratus kali pun xpe...aku suka seh...

ha ah beb, cian kat kita kan? dolu2 layan kartun camtu jer..tp byk pengajarannya di sebalik citer...

mamashasha berkata...

me, aku ingat cite ni...sian monyet tu sape soh telan cili tu kan..berasap tinger...kahhhh
ko snap pic 1 - 1 eh....dahsyattttt

nome berkata...

Bed: rajinkan aku snap pic? Xcited nak kongsi dgn korang (¤_¤)
Aku minat kartun2 camni bed, terhibur sambil belajar

Mrs. Simplicity berkata...

yaAllah, ada lg kartun ni kua kat tv. tak leh lupa. mmg la tu kartun yg kita tgk masa zaman kita kecik2 kan? skang diturunkan ke anak2 kita lak. hahaha..

nome berkata...

alya: jgn x tau beb...aku pun terkujat gak...tp mmg layan la tgk kartun nih..ulang byk kali pun xpe...aku mmg suka...